Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

Explozia prețurilor din construcții ar putea bloca proiectele de infrastructură din zona Moldovei

  • iunie 25, 2021
  • Narcis Pohoata

Directorul general ADR Nord-Est, Vasile Asandei a fost invitatul dimineții în Play the Day.

 

Andrei Ivașc, moderator Play the Day: Cu multă lume am vorbit despre locul ăsta și am zis că e unul dintre puținele cazuri în care e omul potrivit la locul potrivit. Își face treaba, nu face gălăgie, când îl întrebi ceva știe ce vorbește. După aceste complimente și după ce am dat din casă, bună dimineața, domnule Asandei!

VA: Bună dimineața, mulțumesc pentru complimente!

Cu mare plăcere, dar multă lume spune asta despre dumneavoastră. Adică toți cei care aud de ADR Nord-Est au o părere foarte bună despre activitatea dumneavoastră. Eu v-am sunat să vorbim despre prețul materialelor de construcție care, cred că știți, are un boom, avem proiecte europene în derulare care ar trebui ajustate. Există mecanisme de ajustare?

VA: Este o problemă creșterea prețurilor la materialele de construcție. Dacă putem dezvolta foarte puțin subiectul, sunt două tipuri de probleme aici. Mai întâi, noi avem un contract de finanțare semnat cu beneficiarul și acel contract de finanțare, cel puțin acum, nu are posibilitatea de a îi crește valoarea, suma pe care beneficiarul o primește. După cum știți, sunt mai multe programe finanțate din fonduri europene, Programul Operațional Regional este unul dintre programele supracontractate la nivel național, adică față de bugetul alocat avem o supracontractare de 40% și asta creează o problemă: dacă ar fi fost contractate sume mai mici decât bugetul, poate nu ar fi fost o problemă să crească valoarea contractelor de finanțare, dar deocamdată, din perspectiva asta, nu avem un mecanism să ajutăm să se găsească această soluție. Dar aceasta este doar o parte a problemei, pentru că mai există o parte, cea venită din achiziții publice. Dacă luăm un caz concret, să spunem că un beneficiar are de construit o clădire, el a încheiat un contract de finanțare, a făcut o licitație pentru lucrări care a dus la stabilirea unui preț. Prețul acela nu mai este adecvat în acest moment, ca urmare a creșterii prețurilor. Și acolo sunt niște mecanisme pe baza cărora poate crește prețul, depinde pe ce durată e încheiat contractul respectiv, dacă are prevăzut un mecanism în interiorul contractului între beneficiar și constructor, dar aceea este o problemă care poate fi rezolvată. Dacă beneficiarul are surse proprii, dincolo de cele obținute prin POR, atunci problema poate fi rezolvată relativ ușor. Dacă nu are surse proprii, problema devine complicată. Pentru acest aspect al creșterii valorii contractului de finanțare, a existat o ordonanță, 156 de anul trecut, care prevedea posibilitatea ca bugetul de stat să preia o parte din costurile neeligibile ale beneficiarilor. Din păcate, nu s-a aplicat. Probabil că acolo guvernul va găsi o soluție să ajute beneficiarii.

Deci la guvern e cheia.

VA: Bineînțeles că la guvern, pentru că acolo sunt și resursele. Din păcate, beneficiarii, chiar dacă sunt autorități publice, primării, consilii județene, nu au neapărat resurse financiare foarte mari ca să poată suplini această creștere de prețuri.

Care sunt cele mai importante proiecte aflate în derulare?

VA: Sunt foarte multe proiecte aflate în derulare, circa 800, dar, dacă ar fi să numim câteva, avem drumuri strategice, spre exemplu drumul Iași-Suceava, drumul Iași-Botoșani, care sunt cu valorile cele mai mari. Avem, spre exemplu, Spitalul „Sfânta Maria”, care tocmai a avut un incident săptămâna trecută, care este unul dintre proiectele mari, cu valoare totală de peste 120 de milioane de lei, cu valoare nerambursată de 88 de milioane de lei. Bineînțeles, multe altele, sunt foarte multe clădiri aflate în refacere, sunt monumente istorice care se reconstruiesc. Dacă stăm așa, un exemplu de proiect fanion este Cazinoul Băilor din Vatra Dornei care se reface prin POR și care era o rană pe fața orașului de mult timp. Se construiesc multe școli, deci ca proiecte sunt foarte multe, ca valori acestea sunt cele mai mari.

Care sunt proiectele eligibile pentru noile programe de finanțare POR?

VA: Suntem acum în etapa de pregătire a acestui program. Chiar astăzi urmează să avem o întâlnire cu Comisia Europeană. Noi am scris programul, îl negociem cu CE – întâlnirea de astăzi face parte din acest proces de negociere –, după aceea programul nostru va trebui corelat cu programele naționale și cu PNRR. Urmează ca, cel mai probabil la începutul anului viitor sau în prima jumătate a anului viitor, să semnăm acordul cu CE pentru demararea programului. Am spus asta ca oamenii să știe că apelurile de proiecte nu vor fi lansate foarte repede, deci mai durează acest proces de negociere. Pe acest program viitor există cinci obiective de politici și proiectele trebuie să se încadreze în ele, respectiv proiecte în zona de competitivitate, care se vor adresa atât mediului privat, cât și celui public, în continuare vom finanța firme private, dotarea cu echipamente, utilaje și așa mai departe; foarte multe proiecte în zona de inovare, transfer tehnologic, valorificarea cercetării, stimularea relației dintre cercetare și piață. Vom avea în continuare proiecte pe zona de exces energetic în clădiri publice și în clădiri rezidențiale, în iluminatul public, vom avea proiecte, mai puține, în zona de transport, finanțarea drumurilor județene. De asemenea, vom finanța proiecte din zona de educație, școli primare, învățământ preuniversitar în general, învățământul care se referă la școli profesionale și tehnice, învățământ superior. De asemenea, turismul și cultura vor avea o componentă de finanțare. Cu o precizare: accentul se va pune pe zona de economie verde și de competitivitate și inovare.

E o curiozitate personală: PNRR complică un pic birocrația sau nu o influențează în nici un fel?

VA: N-ar trebui să complice birocrația. Mai întâi trebuie să fac o precizare: nu am fost implicați în construcția PNRR. L-am auzit pe domnul prim-ministru spunând că probabil vom fi implicați în implementare, vom vedea. Nu ar trebui să complice birocrația, însă un aspect foarte important, pe care l-am subliniat de mai multe ori, este acela al corelării corecte și făcute din timp între domeniile pe care le va finanța PNRR și domeniile pe care le va finanța POR. De asemenea, corelarea cu celelalte programe naționale. Cu alte cuvinte, acum este momentul în care facem un aranjament ce ar trebui să fie cât mai coerent, ca fiecare potențial beneficiar să știe cu precizie către ce program se va îndrepta în exercițiul următor. În mod normal, asta ar trebui să ajute, pentru că sunt mai multe surse de finanțare, iar birocrația ar trebui să scadă, pentru că PNRR în sine are reguli puțin diferite față de POR, în sensul că se acceptă un proces simplificat de decontare a banilor, dar aici trebuie să fim foarte atenți, pentru că se aplică aceleași reguli de corectitudine, de respectare a intereselor financiare ale comunității europene. Cu alte cuvinte, putem face mai simplu dacă ne asigurăm că acest simplu nu ne creează probleme în viitor și nu ajungem în situația ca, nerespectând principiile de finanțare europeană, să fim puși să dăm banii înapoi. În concluzie, noi suntem cei care stabilim dacă facem lucrurile mai simplu și mai bine și ne asigurăm că în acest fel putem fi mai eficienți și să ne asigurăm că respectăm regulile europene.

Mulțumim și vă mai așteptăm la radio! O zi ușoară, spor la treabă!