Radio Hit

Playlist

BEN SAUNDERS - Dry Your Eyes

Mike Posner - Song About You

KATRINA + THE WAVES - Walking On Sunshine

Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

„Experimentul Bucium” extins în Păcurari și în Nicolina

  • septembrie 22, 2021
  • Radu Cucuteanu

Bară la bară în Bucium. Nervi întinși la maximum, zi de zi. Ne trece viața în trafic, s-au plâns mulți dintre șoferi. Până sâmbătă, 18 septembrie, când a fost prima zi a „experimentului Bucium”. Șoferii care au trecut prin zonă au putut vedea cum sunt ridicate mașinile parcate pe carosabil. Iar polițiștii locali atenționau șoferii care încercau să parcheze pe carosabil să nu o facă. Așa că în câteva ore șarpele de mașini bară la bară a devenit istorie.

 

Trafic sufocant și în Păcurari! Haos creat de noile marcaje

Traficul este strangulat nu doar în Bucium sau Nicolina, ci și în Păcurari, una dintre cele mai importante artere de intrare în municipiu. Dincolo de numărul ridicat de mașini, numărul mult prea mare de semafoare montate pe o distanță de mai puțin de doi kilometri, dar și corelarea proastă ori chiar inexistentă între ele transformă traficul din Păcurari într-un coșmar. Și nu doar la orele de vârf. Ci în permanență. Și în cursul săptămânii, dar și în weekend traficul din Păcurari este sufocant. Este inadmisibil ca un șofer care pleacă pe verde de la un semafor să fie nevoit să oprească la următorul semafor, amplasat la doar 100 de metri în față. „Parcă sunt puse în bătaie de joc, altfel nu-mi explic”, spun șoferii care pierd zeci de minute zilnic în trafic.

 

Virajul la stânga pe străduțele lăturalnice, o mare problemă

O altă problemă în Păcurari o reprezintă virajul la stânga de pe Șoseaua Păcurari, spre străduțele mici. Pentru o mașină sau două care virează stânga se blochează o întreagă bandă de mers. În multe alte orașe o astfel de problemă s-a rezolvat cu un simplu sens giratoriu care asigură fluența.

Cea mai nouă problemă în Păcurari o reprezintă marcajele trase în zona benzinăriei MOL. Mașinile care circulă pe banda de la axul drumului sunt nevoite să treacă pe banda doi, iar cele de pe banda doi pe cea de lângă trotuar, conform marcajelor. Peste cele care vin din spate, pe aceeași bandă. Ce s-a întâmplat în ultimele zile după amenajarea noilor marcaje? Un haos general, iar șoferii sunt expuși în permanență la tamponări în acea zonă.

Iar probabil cea mai nouă dintre nemulțumirile din trafic este ruta Ciurea – Podu Roș, segment pe care se circulă mai degrabă stând la orele de vârf. Oamenii se plâng că fac și două ore până în centru, în condițiile în care au de lăsat copii la școală și de ajuns la serviciu. În plus, traficul în zona Vama Tehnopolis este sugrumat cu regularitate din cauza TIR-urilor ce așteaptă la vamă în stradă, pe prima bandă. Și, cu toate că în CUG se consideră că sunt două benzi pe sens, se merge în continuare din semafor în semafor, din metru în metru, fără a putea estima acea oră bună de plecat dimineața. Iar povestea se repetă și seara, în intervalul 17.00-18.00. Ce e de făcut?

 

Patru benzi, dar două s-au transformat în parcare gratuită !

Comandantul Poliției Locale Liviu Zanfirescu spune că: „În prezent sunt lucrări de modernizare a infrastructurii rutiere pe două tronsoane de drum, cel de pe Aurel Vlaicu până la Dancu și pe strada Trei Fântâni, ceea ce a dus traficul rutier pe Calea Chișinăului și cu direcția Bulevardul Socola – Șoseaua Bucium și invers. Or, din cauza vehiculelor oprite atât pe partea stângă, cât și pe partea dreaptă traficul rutier se desfășura pe câte o bandă, deși sunt câte două pe fiecare sens de mers. Ca atare, s-a impus să recurgem la acest lucru pentru a sprijini toți participanții la traficul rutier care se deplasează pe acest sector de drum, pe ambele direcții și cred că vom continua. Vreau să spun că multe dintre vehicule erau abandonate”.

Poliția Locală a pus flaiere de atenționare pentru a veni în sprijinul proprietarilor, astfel încât să nu-i coste o eventuală sancțiune sau ridicarea vehiculului respectiv. Cei care nu și-au luat mașinile au rămas fără ele. Pe lângă avertisment sau sancțiune, îi va costa 430 de lei pentru că mașinile au fost ridicate și depozitate într-o bază a Serviciilor Publice din Iași.

 

Puncte cheie care agravează traficul

Primarul municipiului Iași, Mihai Chirica, a declarat că „s-au avut în vedere trei puncte cheie care agravau traficul de pe Bucium. Este vorba despre intersecția Poitiers, apoi Baza 3 și intersecția Vișan. Toate cele trei deveniseră puncte cheie în observațiile noastre, care agravează traficul.

Baza 3, datorită virajului de stânga și capacității de a utiliza toți timpii de semafor, ducea la blocarea unor coloane de mașini pe strada Bucium, inclusiv în intersecția Granit, ceea ce distrugea traficul dinspre Bucium spre oraș. În drumul pe care l-am făcut sâmbătă dinspre Bulevardul Socola spre Baza 3, am observat că autocamioanele care veneau să facă aprovizionare de weekend la Carrefour erau obligate să treacă de pe banda unu, unde se încadraseră deja, direct pe banda de lângă ax, datorită parcărilor sub semnul de oprire interzisă pe toată lungimea străzii Bucium și în felul acesta am reușit să decomprimăm strada Bucium”.

Edilul a continuat explicațiile :„Mai departe, spre intersecția Poitiers, am încercat să corelăm capacitatea de viraj la stânga dinspre Șoseaua Bucium către Bulevardul Poitiers, pe timpul de verde dinspre Strada Vișan cu Șoseaua Bucium. Acest lucru s-a făcut cu Poliția Locală, motiv pentru care am mai luat o decizie: să modificăm 15 posturi în organigrama Poliției Locale pe care le vom ocupa cu viitori agenți pe care vrem să îi angajăm până la sfârșitul acestui an. Vom intra în ședința de consiliu a lunii septembrie și cu această modificare de organigramă”

 

Comandantul Poliției Locale, Liviu Zanfirescu: „În fiecare dimineață avem 23 de puncte de trafic rutier problemă”.

Ca să revenim la experimentul Șoseaua Bucium, aceasta cuprinde tot sectorul, începând din Păun până la intersecția cu Bulevardul Poitiers, iar continuarea este Bulevardul Socola. Deci experimentul nu a cuprins doar șoseaua Bucium, ci și continuarea de pe bulevardul Socola.

Liviu Zanfirescu afirmă: „Da, vom continua cu bulevardul Poitiers, un bulevard care, așa cum ați spus și dumneavoastră, este de pe șoseaua Bucium. Vom merge către bulevardul Nicolina, pe la Selgros, unde avem aceeași situație: vehicule oprite pe stânga și dreapta, unele sunt chiar în zona trecerii de pietoni, în zona de preselecție, ceea ce îngreunează foarte mult traficul rutier și vreau să mai adaug încă o chestiune. Am văzut valul de critici, însă vreau să spun tuturor că e ușor de criticat orice acțiune, niciodată nu am văzut o recunoaștere a faptului că într-adevăr faci traficul rutier mult mai fluent, dar foarte grav, și asta voiam să vă spun, este atunci când, chiar pentru puțin timp, oprim pe trecerea de pietoni sau în cei 25 de metri până la intersecție, acolo unde avem marcaje rutiere și cred că sunt puțini conducători auto care recurg la acest gen de oprire sau staționare, doar că nu se gândesc la ceilalți participanți la trafic și la faptul că îngreunezi foarte mult traficul rutier. De aceea, noi ca Poliție Locală nu suntem setați pentru a aplica sancțiuni, nu lucrăm pentru o normă, astfel încât Primăria Municipiului Iași să mai încaseze niște bani. Nu asta este scopul, ci să prevenim, prin aplicarea de flaiere, prin activități preventive, așa cum o facem și astăzi, cu sprijinul dumneavoastră, și apoi recurgem la ridicarea autovehiculelor staționate în următoare ordine: pe trecere de pietoni, înaintea trecerilor de pietoni, în stațiile mijloacelor de transport și așa mai departe. Cum spuneam, în continuare veghem ca strada Bucium, bulevardul Socola și bulevardul Poitiers să rămână libere, astfel încât traficul rutier, atât cel greu, cât și cel intens de la anumite intervale orare să rămână așa cum am spus. Să adaug că acțiunea de sâmbătă s-a desfășurat ca să nu încurcăm celelalte zile din săptămână. Să ne închipuim, la un trafic intens, că Poliția Locală, împreună cu cei care se ocupă de ridicarea vehiculelor, ar fi apărut în zonă să ridice vehiculele staționate și s-ar fi creat o problemă și mai mare. Dar sâmbătă, vreau să vă spun, că a fost o aglomerație la centrele comerciale mari din zonă, iar polițiștii au acționat. Este păcat când sunt conducători auto care, deși văd că polițistul dirijează traficul, ceea ce nu este ușor, dar asta este meseria, îi apostrofează sau critică activitatea pe care o desfășoară”.

Întrebat despre problema locurilor de parcare în Iași, inclusiv în zona Bucium, unde se desfășoară experimentul, și posibile soluții, Liviu Zanfirescu a spus: „Primăria Municipiului Iași continuă amenajarea de noi locuri de parcare pe care le scoate la licitație prin serviciul specializat. Dacă vorbim de strada Bucium și vrea oricare care nu este convins să facă o verificare în spatele blocurilor sunt suficiente locuri de parcare, pe străzile laterale, care nu sunt atât de circulate, care sunt și cu sens unic, unde se permite pe una dintre benzi să se staționeze. În fiecare dimineață avem 23 de puncte de trafic rutier problemă, unde polițiștii locali de la siguranța circulației intervin atât dimineața, între 7 și 8.30, cam o oră și 30 de minute este o activitate continuă a oricărui polițist local din aceste 23 de puncte și a celor din zona unităților școlare din imediata apropiere a marilor bulevarde și străzi care reprezintă un risc mai ridicat”.

 

Eram curioși dacă ați ajuns prin Păcurari într-o dimineață!

Locuitorii din zonă spun că tocmai s-au schimbat timpii la semafoare și treci de unul care e verde, iar următorul e roșu, deci practic înaintezi 5 m și cam asta a fost.

 

Liviu Zanfirescu: „Este adevărat, Păcurari este o zonă în care noi nu am intervenit. O să intervenim și acolo cu cei de la Infotrafic, care se ocupă de timpii de semaforizare. Acesta nu se modifică de către Poliția Locală, ci la solicitarea participanților la trafic, fie pietoni, fie conducători auto. Se caută permanent posibilități pentru fluidizarea traficului rutier”.

Primarul Iașului, Mihai Chirica: „Nu vreau să mint pe nimeni să spun vreodată că, în competiția dintre numărul de mașini și numărul de locuri de parcare, va exista echilibru”.

În același timp, legat de experimentul Bucium, primarul a declarat: „Am vrut să arăt faptul că strangularea traficului rutier, pe diverse artere de circulație, cum s-a întâmplat pe Strada Bucium, reprezintă o cauză foarte importantă a scăderii fluxului de mașini care străbat intersecțiile, și așa aglomerate, din municipiul Iași.

Experimentul va continua în următoarele zone: în zona Păcurari și în zona Nicolina. În zona Nicolina am discutat deja în comisia de circulație de săptămâna trecută, ca măsură necesară prelungirea benzii de protecție a transportului public până la intrarea în municipiul Iași dinspre Ciurea în două faze. Faza 1 va fi până la Selgros, iar faza 2 va fi până la Tehnopolis și încercarea de a conecta acest culoar de transport public spre zona centrală, spre Anastasie Panu. Cred că va avea același rezultat benefic. Pe de o parte, va încuraja utilizarea mijloacelor de transport în comun, care încep să devină atractive după ce am adus tramvaiele noi, de exemplu azi avem cinci tramvaie noi scoase la stradă și sper ca până la sfârșitul săptămânii să îl scoatem și pe al șaselea și îl pregătim și pe cel din Turcia, care va face obiectul unei festivități”.

 

Una din critici ar putea fi: unde să parcheze șoferii?

La această întrebare, Mihai Chirica a spus: „E o critică rezonabilă la situația parcului auto înregistrat în municipiul Iași, nu mă îndoiesc că nu vor apărea și asemenea discuții. Tot noi, cetățenii, trebuie să alegem, între a utiliza strada pentru ce a fost ea creată și a ține o mașină veșnic sub ochii noștri, de la balcon, doar de dragul de a fi posesorii unui vehicul proprietate personală, cu o utilizare foarte-foarte slabă. Cred că va trebui să răspundem acestei dileme. Din punctul meu de vedere, aș opta pentru prima opțiune, în sensul că trebuie să eliminăm cât mai mult din parcul de mașini din municipiul Iași. Nu vreau să mint pe nimeni să spun vreodată că, în competiția dintre numărul de mașini și numărul de locuri de parcare, va exista echilibru. Niciodată. 20.000 de locuri de parcare, dacă vom înființa mâine, se vor ocupa în prima oră, după care problema va reveni, cu alte 20.000. Dar problema cea mai esențială aici (sic!) este ce sacrificăm. Ne sacrificăm o viață și așa agravată de deprecierea majoră a condițiilor de mediu sau vom încerca să fim din ce în ce mai raționali și să folosim toate căile pentru a păstra mediul cât mai curat, dar să ducem și o viață folositoare. Cred că măsurile complementare de supraimpozitare a celor care au două sau mai multe autovehicule, impozitarea progresivă a vehiculelor poluante, introducerea unor taxe suplimentare pentru accesarea zonei centrale și restricționarea din ce în ce mai evidentă și pe termen lung a accesului vehiculelor în favoarea pietonului cred că vor fi măsurile cele mai bune de urmat în paralel cu dezvoltarea transportului public de călători”.