Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

Ateneul freamătă de evenimente. Ce filme vezi la Les Films de Cannes a Iași

  • octombrie 23, 2024
  • Diana Nechita

Bbine v-am regăsit la o nouă ediție Libretul de cultură. Orașul nostru Iași freamătă de evenimente. Avem Festivalul Internațional de Literatură și Traducere, dar și Les Films de Cannes la Cinema Ateneul Național din Iași. Urmăriți un dialog spumos între directorul festivalului, Andrei Giurgia cu Andrei Ivașc și Ana Maria Hârleț.

În primul rând, încă o dată vă salut cu drag. Mă bucur să fiu aici. E ediția cu numărul opt și aș vrea să spun pe scurt că acest festival i se datorează lui Cristian Mungiu, regizorul ieșean. El face acest festival de 15 ani la București. Anul acesta se întâmplă a 15-a ediție, acolo începe odată cu Iașul, pe 25 octombrie și de 8 ani de zile îl facem și noi aici, la Iași și pentru noi, cei de la Cinema Ateneu, e un motiv de sărbătoare pentru că inaugurarea sălii de la Ateneu și cu partea de cinema a coincis cu ediția a doua. Deci practic anul acesta împlinim și 8 ani de Cinema Ateneu, odată cu festivalul.

Mare lucru cu cinematograful ăsta în Iași pentru că sunt filme pe care nu le poți vedea de cele mai multe ori în altă parte. Sau dacă le vezi, stau acolo foarte puțin. Sau dacă nu stau foarte mult, e mai mult mai scump, la Ateneu fiind aproape jumătate din prețul pe care-l dai într-un cinematograf convențional.

Asta ne-am și dorit prin Cinema Ateneu să creăm așa, o, alternativă, să putem vedea un film de artă, un film european. Iată un film de festival și lucrul ăsta se va întâmpla și anul acesta, pentru că cei care au făcut selecția, împreună cu Irina Margareta Nistor, care va fi în perioada 25-27 octombrie la Iași, ea va introduce filmele de la Cinema Ateneu. Pe marea majoritate le-a și văzut chiar acolo, la Cannes. Are multe povești. Anul acesta avem opt filme. E ediția cu cele mai multe firme pe care le vom prezenta. Începem vinerea aceasta la Cinema Ateneu cu o surpriză. E un film documentar care a câștigat anul acesta la Berlin Ursul de aur.

Vreau să vă spun că Dahomey e realizat de actrița și regizoarea Mati Diop, cu siguranță ați mai auzit. Nu e la prima tentativă de acest gen, însă lucru cel mai interesant e faptul că această regizoare a scris istorie în 2019, fiind prima femeie de origine africană din competiția Festivalului de Film de la Cannes, cu o premieră ce a prezentat-o acolo. Se numea Atlantics și practic a scris istorie.

Acest documentar a fost ales să reprezinte Senegalul anul acesta la categoria Cel mai bun film străin la premiile Oscar 2025. Bun, dar pe lângă asta, sunt niște filme pe care aveți ocazia să le vedeți în avanpremieră totală, pentru că o parte dintre ele, din păcate, vor intra, să spun așa, în cinematograf abia la anul, prin toamnă, sau o parte deja au fost cumpărate de marile rețele de streaming. Și atunci ai o singură ocazie să-l vezi într-un mare festival. O să vedem, de exemplu, și Anora e filmul care a câștigat Palm D’orul anul acesta la CAN, e o poveste cu totul și cu totul aparte, pentru că, de exemplu, iată, președinta juriului spunea că acest film este magnific, plin de umanitate. Ne-a frânt inimile.

Pe scurt, Anora este o tânără care lucrează în Brooklin, cea mai veche meserie din lume pe care o știe toată lumea și primește o șansă de genul tip Cenușăreasă, să se căsătorească cu un oligarh. El vine din Rusia, familia de acolo când aude că domnule, stai puțin, ce face, băiatul meu? Vin în America să strice căsătoria. E un subiect aparte, toată lumea a fost marcată. Acest film face parte așa, dintr-o colecție aparte pentru că e o vorba de o tânără generație de regizori care vine din spate. Și atunci de asta jurul a avut așa un comentariu cu totul inedit atunci când a oferit premiul acesta. Eu sper să veniți să-l vedeți pentru că va intra în cinematografe la sfârșitul acestui an, dar ee o șansă unică să salvez și cu prietenii.

Să vă mai recomand așa din programul ediției de anul acesta. Uite, v-aș spune că n-ar trebui să ratați chiar în ultima zi de festival All We Imagine as Light. E un film pe care The Guardian l-a numit un film miraculos care te trezește ca dintr-un vis. Este primul film indian care a câștigat vreodată Grand Prix la Cannes. Așadar, iată foarte multe premiere au fost anul acesta anul acesta la Cannes. Veniți să vedeți acest film pentru că și Irina ne spunea că e un film aparte. E un film care ne duce așa cu gândul în multe zări și cu siguranță o să vă placă dacă o să veniți în sala de cinema să îl vedeți.

Vă recomand și cel mai așteptat film de la Cannes de anul acesta. Toată lumea a așteptat să-l vadă pe Francis Ford Coppola, a vrut să-l ia la întrebări, să stea la povești să vadă ce a lucrat mai bine de, cât sunt din 1980 până acum sunt ceva. Așadar, Megalopolisul acesta a fost foarte așteptat anul acesta și el a concurat pentru marele premiu. N-a obținut nimic. Ni se spunea așa din culise, că a fost acceptat, pentru că e vorba de Francis în ecuație.

Dar de menționat e faptul că domnul regizor, pe care îl stimăm și îi mulțumim pentru tot ceea ce ne-a oferit în cinematografia mondială, a început să lucreze la acest film în 1980 și a spus așa că o mare parte din averea mea investesc aici. 

Câtă lejeritate. Deci cu bănuțul lui strâns, cu munca lui. Și a și spus cam despre ce sumă e vorba?

100 de milioane de euro, cam așa ceva. Am și eu o dambla, vreau să o fac până la final. Cert este că la acest film a lucrat și un cineast român, Mihai MălaiMare Junior. E o familie așa de artiști și știu că va intra la București printr-un zoom, o intervenție în direct, după ce se va difuza filmul și acolo.

Pentru că practic primul nostru weekend coincide cu primul weekend de la București. Și recomand.

Eu am văzut niște trailere foarte faine pentru 2025 la voi la  Ateneu. Abia aștept să vină anul viitor. Am înțeles că și condițiile în care privim aceste filme se vor schimba. 

Da, se vor schimba și vreau să vă dau aici informații în premieră. Sperăm ca totul să se întâmple exact așa cum ne-am planificat și până la finalul anului vom schimba și scaunele de la Ateneu pentru că noi am făcut un focus grup din ăsta, un chestionar de la începutul anului. Toată lumea a fost de acord că trebuie schimbate scaunele. Știm și noi acest lucru.

Sunt foarte incomode, mai ales că eu sunt genul de spectator care stă în fotoliu de cinema.

O să avem mai mult loc între scaune, o să putem sta lejer. Așadar, colegii mei din conducerea Ateneului ne-au anunțat că se va întâmpla acest lucru și vom mai veni cu alte surprize până la finalul acestui an. E important de menționat că cine vrea să consulte programul cu privire la Les Films de Cannes de anul acesta să intre pe site-ul cinemaiași.ro. Acolo găsesc detalii, fie pe pagina de Facebook. O să vedem și filmul de Emilia Perez, care a câștigat trofeul pentru cea mai bună interpretare feminină anul acesta la Cannes. Diamant brut din selecția oficială, un film care a stârnit foarte multe întrebări, dar și foarte multe discuții și premiul pentru regie.

Practic aducem toate filmele care au câștigat premii importante.

Care sunt cele mai populare filme pentru spectatorii Ateneului Național până în acest moment. Adică dacă e o categorie?

Filmul de festival, filmul european. Am făcut și testul acesta, să aducem un film, să vină lumea să vedem ce se întâmplă, noi fiind comparați cu ceilalți prieteni de-ai noștri. Dar lumea nu e obișnuită să vadă așa ceva la Ateneu, din contră, vrea să vadă filmul de artă.

E e foarte discutabilă chestiunea aceasta cu publicul. Chiar acum noi ne-am întors de la Cluj, că am avut acolo un festival de Psihanaliză și film. Știi că publicul ăla care vrea film de calitate acolo vine, nu face comparație cu mall.

Pentru mai multe amănunte, pentru a vă alege filmul preferat, intrați pe site-ul Ateneului național din Iași. Sunt Violeta Cincu, pe săptămâna viitoare.