1,5 milioane de lei cheltuiți de prezidențiabili într-o singură lună pe Facebook și Google
Tot mai aproape de alegerile prezidențiale, reclamele politicienilor plătite cu sute de mii de euro pe Facebook și Google inundă spațiul online, arată o analiză Info Sud-Est. Doar în ultima lună, partidele politice au plătit aproximativ 1,5 milioane de lei, majoritatea din bani publici, pentru a rostogoli mesajele candidaților. Și asta fără să punem la socoteală sumele direcționate către site-urile online pentru articole publicitare marcate uneori cu (P), alteori nu.
Info Sud-Est vă prezintă un top al acestora, în funcție de cine a cheltuit cei mai mulți bani pe reclame Meta și Google în ultimele 30 de zile și ce mesaje au fost sponsorizate pentru a se disemina mai bine la electorat. Pentru asta, am consultat rapoartele pe care Meta și Google le pun la dispoziție și pe care le actualizează zilnic.
Marcel Ciolacu, premierul României și candidatul la prezidențiale din partea PSD, este pe primul loc la cei mai mulți bani dați pe reclamele de pe Facebook în ultimele 30 de zile. Ciolacu a cheltuit aproximativ 291.000 de lei pe 182 de reclame în această perioadă.
Videoclipul în care Marcel Ciolacu își anunță candidatura la alegerile prezidențiale este cea mai sponsorizată reclamă, cu aproximativ 60.000 de lei investiți. Anunțul a strâns peste 5 milioane de vizionări, peste 31.000 de aprecieri și 32.000 de comentarii.
A doua reclamă online în care s-au investit cei mai mulți bani este o postare în care Ciolacu promovează platforma ”România dorită” care ar ajuta la îmbunătățirea planului de dezvoltare a țării în viziunea PSD. Fotografia a fost sponsorizată cu aproximativ 40.000 de lei, are 35.000 de aprecieri și a strâns peste 40.000 de comentarii.
A treia cea mai bine plătită reclamă constă într-un videoclip în care susține că pensiile sub 3000 de lei nu vor mai fi impozitate. Videoclipul a fost promovat cu aproximativ 15.000 de lei, în mai multe serii de reclame, iar postarea a strâns pe Facebook circa 3 milioane de vizionări, 14.000 de aprecieri și în jur de 7.000 de comentarii.
Candidata la președinție din partea USR, Elena Lasconi, se află pe locul doi în topul promotorilor pe Facebook în ultima lună, cu aproximativ 236.000 de lei cheltuiți pe 56 de reclame.
Una dintre cele mai mai scumpe reclame ale Elenei Lasconi este un videoclip decupat dintr-o conferință de presă USR, unde aceasta susține că ”va fi un președinte bun”. Videoclipul promovat cu 15.000 de lei are peste 2.2 milioane de vizionări, 25.000 de aprecieri și peste 2.000 de comentarii.
Încă un videoclip de la conferința USR este promovat cu 15.000 de lei în care candidata USR vorbește despre alianța dintre PNL și PSD, încercând să scoată în evidență că doar partidul din care face ea parte ar putea să se opună PSD-ului. Videoclipul a strâns 1.5 milioane de vizionări, circa 15.000 de aprecieri și aproape 2000 de comentarii.
Tot cu 15.000 de lei a mai promovat un videoclip în care președinta USR vorbește la o emisiune TV despre faptul că actualul președinte al țării, Klaus Iohannis, nu și-ar face meseria ca la carte. Reel-ul a strâns 2 milioane de vizionări, peste 18.000 de aprecieri și în jur de 1.600 de comentarii.
Un alt videoclip de la aceeași emisiune este sponsorizat cu aceeași sumă, unde Lasconi explică motivul pentru care a intrat în politică, iar videoclipul a strâns aproximativ 1.6 milioane de vizionări, aproape 20.000 de aprecieri și 3.000 de comentarii.
Nicolae Ciucă, candidatul din partea PNL la prezidențiale, ocupă al treilea loc în topul promotorilor pe Meta cu aproximativ 226.000 de lei dați pe 90 de reclame în spațiul online.
Cea mai scumpă reclamă a lui Ciucă este trailer-ul video al cărții sale, “În slujba țării”, care a pornit numeroase dezbateri despre rolul său în armata română, după investigația Recorder. Teaserul a fost sponsorizat cu aproximativ 50.000 de lei și are peste 7 milioane de vizionări, 17.000 de aprecieri și în jur de 400 de comentarii.
Un clip în care Ciucă anunță că pensiile sub 3000 de lei nu vor mai fi impozitate este sponsorizat cu aproximativ 4.500 de lei. Videoclipul a strâns în jur de 920.000 de vizionări, 6.000 de aprecieri și aproape 200 de comentarii.
A treia cea mai scumpă reclamă din ultima lună este un videoclip în care președintele Senatului vorbește la un forum internațional despre cum ar trebui guvernată o țară. Videoclipul a fost sponsorizat cu aproximativ 3.500 de lei și are în jur de 700.000 de vizionări, 3.000 de aprecieri și undeva la 30 de comentarii.