Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

audio Titi Aur: „Crimă cu premeditare, încadrarea juridică pentru șoferii beți sau drogați care comit accidente mortale”

  • iunie 17, 2022
  • Diana Nechita
Titi Aur

Fostul pilot de curse Titi Aur, expert în conducere defensivă a făcut această declarație după accidentul produs în această dimineață la Iași. O șoferiță sub influența alcoolului a omorât patru angajați ai Primăriei care lucrau la reparația unei străzi. Fostului pilot de curse Titi Aur, expert în conducere defensivă crede că sancțiunile trebuie să fie mai aspre. Putea fi oprită șoferița din Iași care s-a urcat sub influența alcoolului și a omorât patru oameni? Violeta Cincu i-a adresat această întrebare fostului pilot de curse Titi Aur, expert în conducere defensivă. 

Titi Aur: Putea fi oprită doar dacă era observată de un echipaj care ar fi fost prezent la acea oră și ar fi văzut ieșirile exagerate în sensul că mergea cu viteză sau făcea drift sau cine știe ce alte nebunii făcea. Dacă ne gândim la camere fixe, nu putea fi oprită pentru că România nu are camere fixe, care să transmită imagini în direct, live, undeva la un centru de comandă care să declanșeze o alarmă, nici măcar acele camere care trimit sancțiuni acasă. Camerele puse de municipalitate în orice oraș sunt pentru a supraveghea sau pentru a reveni, a face anchete în cazul în care s-a întâmplat ceva. Singura metodă pentru a o opri atunci era dacă se nimerea să fie în preajmă un echipaj de poliție, de jandarmerie sau cineva să fi anunțat la 112, să fi declanșat o astfel de acțiune. Astfel de situații, juridic nu ar trebui încadrate la ucidere din culpă, ci la crimă cu premeditare pentru că asta se întâmplă când îți asumi astfel de fapte, de fapt, este ca și cum ți-ai asuma să faci o crimă cu premeditare.

Violeta Cincu: Ce ar trebui schimbat la Codul Rutier?

Titi Aur: În primul rând, trebuie să discutăm despre cele trei categorii de șoferi care produc accidente și cele trei categorii sunt- începătorii, cei care sunt în primul, în al doilea an și care fac accidente pentru că nu au fost bine pregătiți, pentru că nu au fost bine informați și pentru această categorie trebuie să îmbunătățești sistemul de pregătire. O altă categorie de șoferi care produce accidente grave este grosul șoferilor care fac o dată-n viață o greșeală și o fac pentru că ei cred că lor li se putea întâmpla și o fac pentru că și-au asumat anumite riscuri minore în sensul că au depășit puțin viteza, au făcut o depășire, și-au asumat riscuri, crezând că lor nu li se poate întâmpla și acolo trebuie să vii cu programe de pregătire, conducere defensivă. A treia categorie, teribiliștii, cei care își asumă intenționat să se urce băuți, drogați, să meargă cu viteză foarte mare, să facă liniuțe, să facă concursuri în trafic deschis, să facă astfel de acțiuni care aproape ca sigur vor duce la accident și pentru această categorie, oricâte cursuri faci, oricâte sisteme de pregătire impui, oricâte campanii faci, nu-i vei putea opri decât prin măsuri drastice, atunci când îi prinzi, înainte de a face accidentul, să nu mai vorbim de cei care au făcut accidentul. Ce înseamnă asta? L-ai prins băut, i-ai anulat permisul de conducere pe viață. De ce să îi mai dai după trei luni, după șase luni, un an, să conducă, dacă el a umblat în stare de ebrietate la volan? L-ai prins băut, i-ai confiscat și mașina. A depășit viteza cu mai mult de 50 de kilometri pe oră într-un loc în care era o anumită viteză, în România peste tot este o anumită viteză că în Germania ai autostrada la liber, dar în România, dacă ai depășit cu peste 50, se confiscă și mașina, ani grei de închisoare, amenzi usturătoare. Acestea i-ar putea descuraja pentru că în momentul în car el știe că dacă e băut, îi ia carnetul pe trei luni și pe urmă îl recupereză relativ repede sau dacă e drogat, dacă a mers cu viteză și ce dacă merg cu viteză mare? Am trei luni suspendare, mă duc, dau un examen de ăla de 15 întrebări, peste o lună îmi iau carnetul. Merită să-mi asum riscul? Merită să mă dau mare față de prieteni? Dacă ar fi sancțiuni drastice pentru asta, atunci mai stă puțin pe gânduri. Mai mult, acțiuni făcute pentru detectarea, înainte de accident, a celor din această categorie, lucru pe care Poliția Rutieră îl face în general.

Putea fi oprită doar dacă era observată de un echipaj care ar fi fost prezent la acea oră și ar fi văzut ieșirile exagerate în sensul că mergea cu viteză sau făcea drift sau cine știe ce alte nebunii făcea. Dacă ne gândim la camere fixe, nu putea fi oprită pentru că România nu are camere fixe, care să transmită imagini în direct, live, undeva la un centru de comandă care să declanșeze o alarmă, nici măcar acele camere care trimit sancțiuni acasă. Camerele puse de municipalitate în orice oraș sunt pentru a supraveghea sau pentru a reveni, a face anchete în cazul în care s-a întâmplat ceva. Singura metodă pentru a o opri atunci era dacă se nimerea să fie în preajmă un echipaj de poliție, de jandarmerie sau cineva să fi anunțat la 112, să fi declanșat o astfel de acțiune. Astfel de situații, juridic nu ar trebui încadrate la ucidere din culpă, ci la crimă cu premeditare pentru că asta se întâmplă când îți asumi astfel de fapte, de fapt, este ca și cum ți-ai asuma să faci o crimă cu premeditare.

Violeta Cincu: Ce ar trebui schimbat la Codul Rutier?

Titi Aur: În primul rând, trebuie să discutăm despre cele trei categorii de șoferi care produc accidente și cele trei categorii sunt- începătorii, cei care sunt în primul, în al doilea an și care fac accidente pentru că nu au fost bine pregătiți, pentru că nu au fost bine informați și pentru această categorie trebuie să îmbunătățești sistemul de pregătire. O altă categorie de șoferi care produce accidente grave este grosul șoferilor care fac o dată-n viață o greșeală și o fac pentru că ei cred că lor li se putea întâmpla și o fac pentru că și-au asumat anumite riscuri minore în sensul că au depășit puțin viteza, au făcut o depășire, și-au asumat riscuri, crezând că lor nu li se poate întâmpla și acolo trebuie să vii cu programe de pregătire, conducere defensivă. A treia categorie, teribiliștii, cei care își asumă intenționat să se urce băuți, drogați, să meargă cu viteză foarte mare, să facă liniuțe, să facă concursuri în trafic deschis, să facă astfel de acțiuni care aproape ca sigur vor duce la accident și pentru această categorie, oricâte cursuri faci, oricâte sisteme de pregătire impui, oricâte campanii faci, nu-i vei putea opri decât prin măsuri drastice, atunci când îi prinzi, înainte de a face accidentul, să nu mai vorbim de cei care au făcut accidentul. Ce înseamnă asta? L-ai prins băut, i-ai anulat permisul de conducere pe viață.

De ce să îi mai dai după trei luni, după șase luni, un an, să conducă, dacă el a umblat în stare de ebrietate la volan? L-ai prins băut, i-ai confiscat și mașina. A depășit viteza cu mai mult de 50 de kilometri pe oră într-un loc în care era o anumită viteză, în România peste tot este o anumită viteză că în Germania ai autostrada la liber, dar în România, dacă ai depășit cu peste 50, se confiscă și mașina, ani grei de închisoare, amenzi usturătoare. Acestea i-ar putea descuraja pentru că în momentul în car el știe că dacă e băut, îi ia carnetul pe trei luni și pe urmă îl recupereză relativ repede sau dacă e drogat, dacă a mers cu viteză și ce dacă merg cu viteză mare? Am trei luni suspendare, mă duc, dau un examen de ăla de 15 întrebări, peste o lună îmi iau carnetul. Merită să-mi asum riscul? Merită să mă dau mare față de prieteni? Dacă ar fi sancțiuni drastice pentru asta, atunci mai stă puțin pe gânduri. Mai mult, acțiuni făcute pentru detectarea, înainte de accident, a celor din această categorie, lucru pe care Poliția Rutieră îl face în general.

Violeta Cincu: Are poliția suficiente resurse?

Titi Aur: Bineînțeles că Poliția va spune mereu că are nevoie de mai mulți oameni, lucru care este adevărat. Bineînțeles că poliția va spune că legea nu este suficient de aspră și atunci e adevărat. Bineînțeles că procurorul dă drumul sau judecătorul dă drumul la tot felul de infractori, la modul general, și acum vorbim de cei care fac accidente, adică nu ne surprinde să vedem că cea care a făcut această crimă, practic, va fi aproape liberă și se va judeca în libertate și atunci, altă doamnă, domnișoară, în aceeași situație, va spune – Păi ce a pățit aia? Nu a pățit mare lucru. Pot să fac și eu. Tot sistemul trebuie gândit în așa fel încât să descurajeze astfel de situații. Trebuie să înțelegem că asta a fost și un mare ghinion, să scape mașina când nu-i nimeni pe stradă exact acolo unde sunt cei mai mulți oameni din toată partea de Vest a Iașului că dacă-i adunai pe toți nu aduceai atâția. A fost un ghinion și când îți asumi riscuri, natura lucrează împotriva ta.

Bineînțeles că Poliția va spune mereu că are nevoie de mai mulți oameni, lucru care este adevărat. Bineînțeles că poliția va spune că legea nu este suficient de aspră și atunci e adevărat. Bineînțeles că procurorul dă drumul sau judecătorul dă drumul la tot felul de infractori, la modul general, și acum vorbim de cei care fac accidente, adică nu ne surprinde să vedem că cea care a făcut această crimă, practic, va fi aproape liberă și se va judeca în libertate și atunci, altă doamnă, domnișoară, în aceeași situație, va spune – Păi ce a pățit aia? Nu a pățit mare lucru. Pot să fac și eu. Tot sistemul trebuie gândit în așa fel încât să descurajeze astfel de situații. Trebuie să înțelegem că asta a fost și un mare ghinion, să scape mașina când nu-i nimeni pe stradă exact acolo unde sunt cei mai mulți oameni din toată partea de Vest a Iașului că dacă-i adunai pe toți nu aduceai atâția. A fost un ghinion și când îți asumi riscuri, natura lucrează împotriva ta.