Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

audio Rectorul UAIC: Reprezentantul studenților a prezentat îngrijorări față de riscul pandemic

  • septembrie 26, 2021
  • Diana Nechita

Invitatul HIT Voice de astăzi este rectorul Universităţii ,,Alexandru Ioan Cuza din Iaşi”, profesorul universitar Tudorel Toader.

Violeta Cincu- De ce a luat Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi atât de târziu decizia de a lăsa libertate facultăţilor în ceea ce privește modalitatea de desfăşurare a actului educaţional? Mulți studenți s-au cazat şi au aflat vineri seara că vor învăţa online.

Tudorel Toader: Bună ziua, mulţumiri pentru invitaţie. În luna august, Senatul Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi a hotărât ca activităţile didactice să se desfăşoare faţă în faţă, seminarii, laboratoare şi cursuri, cu o anumită particularitate- cursurile de la studiile de licenţă, la zi, să aibă o pondere de 25% online, 75% faţă în faţă. Avem şi câteva specializări cu învăţământ fără frecvenţă, iar raportul era invers, 75% online, 25% faţă în faţă. Am avut şedinţă de Birou Executiv, care înseamnă rectori și prorectori în săptămâna care tocmai s-a încheiat. Noi am spus că mergem pe scenariul stabilit de Senat în luna august. Urma ședința de consiliu de administraţie, eu, ca rector, am prezentat scenariul, pe care de altfel, îl ştiam din vară, iar toată lumea din consiliul de administraţie a fost de acord, care înseamnă acum rectori, prorectori şi decan. Ulterior, pe procedură firească, am mers în Senat. Acolo am prezentat scenariul, pe care Senatul îl știa că îl hotărâse în august și am prezentat să respectăm măsurile hotărâte, să urmărim hotărârile normative, să urmărim evoluţia epidemiologică, în funcţie de care să ne modificăm modalitatea de desfăşurare a activităţii didactice. Aici a survenit următorul aspect: toți cei care au vorbit au exprimat îngrijorări faţă de riscul pandemic, faţă de dificultăţile de a respecta ordinul de ministru, cu distanţare şi de a evita îmbolnăvirea. Şi atunci, existând această preocupare la toţi vorbitorii, inclusiv la reprezentantul studenţilor. Eu, care am venit cu propunerea, am zis să reconfigurăm oarecum şi să lăsăm facultăţilor competenţa de a decide, de a stabili modalitatea de desfăşurare a activităţii. Sigur, sunt facultăţi care au profilul lor, specificul lor. Avem Teologia Romano-Catolică, unde sunt puţini studenţi care au făcut şi anul trecut cursuri, seminarii, laboratoare doar faţă în faţă. Sunt specializări la master, la licenţă, cu număr mic de studenţi, poate chiar cu 20, cu 15, 25. Facultăţile ştiu cel mai bine şi sălile, capacitate lor, posibilitatea de a respecta ordinul de ministru, cum va încerca să evite riscul îmbolnăvirii şi, văzând acele preocupări şi îngrijorări, să lăsăm facultăţilor să îşi adapteze modalităţile de desfăşurare. Facultăţile, evident că puteau să spună să rămână scenariul din august sau să facem scenariul hibrid. Facultăţile au hotărât, le-am solicitat să hotărască în consiliile facultăţilor cât mai repede ca să anunţe studenţii şi asta s-a şi întâmplat. Discuţiile care au fost şi care au stat la baza acestei hotărâri de a transfera competenţa către facultăţi, de bună seamă, şi responsabilitatea se transferă. Dacă se vrea, putem chiar să solicităm postarea tuturor dezbaterilor din şedinţa de Senat şi să vadă cine vrea, studenţi sau colegi, cine şi cum s-a exprimat în perspectiva scenariului de urmat.

Sigur, universităţile, învăţământul superior se bucură de autonomie. Ştim. Ăsta-i temeiul constituţional în baza căruia, ministrul Educaţiei a lăsat la nivelul universităţilor să decidă. Universitatea din Galaţi, eu am venit aseară de la Chişinău, de la o conferinţă, unde m-am întâlnit cu conducerea Universităţii ,,Dunărea de Jos” din Galaţi şi care spuneau că ei au hotărât ca totul să fie faţă în faţă. Universitatea din Braşov, m-am întâlnit la o dată recentă cu rectorul de acolo şi a zis că au stabilit ca toate activităţile să fie faţă în faţă. Alte universităţi au hotărât scenariile mixte. La noi, să nu credeţi că este o excepţie. Clujul, Braşovul, au lăsat decizia la nivelul facultăţilor pe acelaşi considerent. Cunosc cel mai bine raportul dintre numărul de studenţi, spaţiu, toate condiţiile de desfăşurare a activităţii. În tot cazul, eu sper, ca să nu avem incidente, cum nici anul trecut nu am avut. Sper să trecem peste perioada asta atât de nefericită, sunt convins că învăţământul online ştirbeşte din valenţele educative ale învăţământului faţă în faţă.

Suntem într-o perioadă în care punem în balanţă două valori fundamentale- educaţia şi sănătatea. Când eşti pus în situaţia de a da prioritate cuiva, sigur dai prioritate sănătăţii şi sperăm să trecem de această etapă ca să ne revenim, să ne reluăm activităţile normale.

Violeta Cincu- În acelaşi timp, când are loc reevaluarea situaţiei epidemiologice?

Tudorel Toader- Ordinul de ministru spune că săptămânal, în fiecare zi de vineri, se face o reconsiderare a modalităţii de desfăşurare a activităţii. Ordinul ne spune, este o obligaţielegală, săptămânal să vedem dacă ne menţinem scenariul sau facem modificări.

Violeta Cincu- Care este mesajul dumneavoastră pentru studenţi?

Tudorel Toader- Noi îi aşteptăm cu mare drag la universitatea noastră din Iaşi. Eu sunt convins că din cele 200 de specializăripe care le avem şi a căror locuri din anul I, 12.000, de licenţă, master, doctorat, tinerii să poată să îşi dezvolte competenţele, să își împlinească aspiraţiile, dar în acelaşi timp, să se bucure de cea mai frumoasă perioadă din viaţă, cea de student, iar Iaşul universitar oferă toate condiţiile pentru a îmbina dimensiunea vieții sociale, dimensiunea universitară.