Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

audio INTERVIU cu dirijorul român Iulian Rusu: „Muzica ar trebui ascultată în școli. Prea multă teorie!”

  • august 26, 2022
  • Diana Nechita

Muzica are locul ei important în viața noastră. O spune dirijorul român Iulian Rusu care va conduce orchestra Filarmonicii Moldova la concertul de vineri de la Iași. La Amfiteatrul Palas. E stagiunea estivală. Iulian Rusu crede că modul în care se face educația muzicală în școli trebuie schimbată. „Voi fi încântat și fericit dacă voi vedea copii. M-aș bucura să-i văd dansând”, a spus la Radio HIT Iulian Rusu.

Dirijorul român Iulian Rusu s-a născut în 1967. Și-a început muzica la vârsta de 9 ani, alegând clarinetul ca instrument principal. Pasiunea pentru dirijare dezvăluie o altă parte a muzicianului complet și complex, prin stăpânirea limbajului specific neobișnuit chiar și pentru mulți muzicieni. A început cu dirijorul japonez Daisuke Soga în anul 1992. Urmează o bursă la clasa internațională conducătoare de dirijori din Csorna Ungaria. În 1999, Iulian Rusu este admis la Universitatea Națională de Muzică din București, Facultatea de Compoziție, Muzicologie și Pedagogie de Muzică, participă la cursurile Departamentului Conducător în clasa profesorului dirijor Cristian Brancusi. A studiat cu importantul dirijor Sergiu Comission. Iulian Rusu predă și a concertat pe marile scene ale lumii. 

Violeta Cincu: Invitat în HitVoice este dirijorul român Iulian Rusu. S-a născut în 1967. Cu muzica s-a întâlnit la vârsta de 9 ani, a ales clarinetul ca instrument principal. Pasiunea pentru dirijare a venit un pic mai târziu. A început cu dirijorul japonez Daisuke Soga în 1991. Domnule Iulian Rusu, cum ați continua prezentarea domniei voastre?

Dirijorul Iulian Rusu: Sărut mâna dumneavostră și ascultătorilor dumneavoastră. Începutul meu în arta dirjiării, bazele mele au fost puse de dirijorul Daisuke Soga, eram la Brașov. A început ca o joacă, apoi a devenit pasiune și mai târziu, meserie.

Violeta Cincu: Cântați la Iași, la Amfiteatrul Palas. La concertul de săptămâna trecută din Palas erau iubitorii muzicii clasice, dar orchestra a atras și familii care se aflau la cumpărături sau la plimbare în Palas, oameni care poate nu au călcat pe la filarmonică în utlimii ani. Am văzut copii care dansau în fața orchestrei. Cum priviți o astfel de situație? Dacă vor exista la concertul dumneavoastră de vineri copii care dansează în timp ce cântați?

Dirijorul Iulian Rusu: Ar fi un lucru extraordinar. Acesta este și rolul acestor concerte în aer liber. Să atragem, către muzica clasică, de la filarmonică, un număr cât mai mare de oameni, de locuitori ai urbei, iar cei care vor veni la concertele pe care Filarmonica din Iași le are sub genericul de stagiune estivală, e un lucru benefic pentru toată lumea. Atât pentru filarmonică, că în viitor își poate atrage noi spectatori în sala de concert, cât și popularizarea muzicii clasice în rândul, să zicem așa, a maselor. Voi fi foarte încântat și fericit dacă voi vedea copii pentru că dansând sau aplaudând, bătând din palme alături de muzica noastră, m-ar bucura foarte mult, îi aștept cu drag.

Violeta Cincu: Aveți concert cu orchestra filarmonicii din Iași, cu Bogdan Ioan Ștefănescu la flaut, la ce să se aștepte ieșenii vineri? Ce ați ales să oferiți publicului?

Dirijorul Iulian Rusu: Ionuț Bogdan Ștefănescu e unul din cei mai buni flautiști români din toate timpurile, un om cu o carieră extraordinară. Împreună am ales un program foarte divers și atractiv. Sunt lucrări de la tango-uri, prelucrări, o varietate și lucrări adaptate din folclorul românesc. Va fi un spectacol inedit, un regal flautistic, să-i zic așa, acompaniat de orchestra Filarmonicii din Iași.

Violeta Cincu: Cum e orchestra Filarmonicii din Iași?

Dirijorul Iulian Rusu: Orchestra Filarmonicii din Iași este una din cele mai bune orchestre din România. Este un colectiv serios. Nu pot să spun prea multe despre ei pentru că s-au spus foarte multe lucruri și eu nu vreau să se creadă că vorbesc numai de bine. Este o orchestră de super clasă, cu instrumentiști foarte buni, un colectiv bine închegat care are un sunet propriu, are o sonoritate excelentă. Într-un cuvânt, una dintre cele mai bune orchestre din România, poate în primele 2-3.

Violeta Cincu: Cum comentați faptul că de 8 ani, sala filarmonicii este o ruină? Nu a mai călcat niciun meloman, iar orchestra este pe propria răspundere. Acolo ați repetat și dumneavoastră.

Dirijorul Iulian Rusu: Da, eu din păcate, găsesc de la an la an sala într-o degradare continuă, galopantă. Colegii mei, instrumentiștii și conducerea își asumă un risc foarte mare. Eu știu sala asta de când eram copil pentru că am făcut liceul la Iași. Din păcate, nu se găsesc fonduri pentru intrarea într-o reparație capitală, consolidare a clădirii. Nu pot eu să spun, nu cunosc detalii tehnice, dar este păcat că una din primele orchestre ale țării, înființată în secol XIX, primul Conservator din România, prima orchestră simfonică cu un palmarez de invidiat la nivel mondial, să spunem așa, e păcat că nu se găsește o soluție tehnică pentru repararea acestei săli. Așa cum ați spus și dumneavoastră, publicul nu mai intră, dar colegii noștri repetă cu sabia deasupra capului.

Violeta Cincu: Vă reamintesc, în HITVoice, dirijorul Iulian Rusu. Cât de importantă este clădirea unei filarmonici, monumentalitatea ei pentru crearea acelei atmosfere de mafgie înainte de concert?

Dirijorul Iulian Rusu: Este esențială pentru că o sală bună are o acustică care favorizează ansamblul, care repetă în acea sală. Din  păcate, filarmonica din Iași repetă într-o sală care are o acustică foarte bună, dar e o situație specială acum că sunt concertele estivale, dar în general, repetițiile și rezultatul final nu sunt aceleași ca în sala de concert. Oriunde în lume, sala de concert este ca o vioară Stradivarius.

Violeta Cincu: Impune un cod de vestimentație, impune o anumită atitudine.

Dirijorul Iulian Rusu: Absolut. Oriunde în lume, concertele simfonice sunt de înaltă ținută. Cei care vin să asculte concertele simfonice, fie că sunt la Berlin, la Londra, la București sau Viena, vin cu mare grijă la vestimentație. Intri într-un templu al muzicii și ca în orice templu, nu poți intra oricum.

Violeta Cincu: Mai vor copiii să fie dirijori?

Dirijorul Iulian Rusu: Eu sper că da. Avem clase de dirijat în țară, una din clasele de dirijat este și la Iași, București, Cluj, doar că e o meserie dificilă și nu poți deveni dirijor dacă nu ai instrument, adică o orchestră simfonică, un ansamblu cameral, cu care poți să faci practica dirijorală. Din păcate, drumul este foarte foarte greu. Orice instrumentist care începe muzica are o vioară, un pian, chiar dacă nu sunt cea mai înaltă calitate. Drumul unui dirijor este deosebit de greu pentru că nu toți au șansa de a fi în fața unui ansamblu.

Violeta Cincu: Statutul unui artist din România, așa cum sunteți dumneavoastră, Bogdan Ștefănescu, versus Europa sau Statele Unite, de la venituri la recunoaștere socială. Putem face comparații?

Dirijorul Iulian Rusu: Putem, dar nu cred că este de dorit.

Violeta Cincu: Deci ați ales să rămâneți în țară. Bănuiesc că ați avut și oferte.

Dirijorul Iulian Rusu: Da, ca orice artist român care are un anumit nivel, la un moment dat ți se oferă oportunități și șanse, dar eu sunt patriot și am ales să rămân în țară.

Violeta Cincu: Educația muzicală. Nu se pot face petreceri doar pe acorduri de muzică simfonică, dar educația muzicală trebuie făcută de profesorul de muzică, de părinți sau îi lăsăm pe TikTok? Ce ați schimba pe acest segment? Poate nu toți copiii vor deveni adulți artiști pe marile scene, dar vor fi oameni care vor asculta sau nu muzică simfonică.

Dirijorul Iulian Rusu: Educația trebuie să înceapă din școală. Din păcate, orele de muzică și sport sunt orele pe care orice diriginte sau director de școală și-ar dori să le scoată din programa școlară. Din păcate. Nu trebuie să ajungi un instrumentist sau artist profesionist, dar din păcate, în România, în ultimii 25 de ani, ca să nu spunem că imediat după perioada comunistă, muzica nu se mai studiază așa cum era studiată în trecut. Învățământul superior românesc scoate pe bandă profesori de educație muzicală. Educația trebuie, așa cum am spus, făcută în școală, în primul rând prin audiție. Cred că anumite lucruri din învățământul preuniversitar ar trebui regândite în ceea ce privește materiile vocaționale. Se face prea multă teorie și prea puțină practică în sensul că muzica trebuie ascultată. Profesorii de muzică ar trebui să educe copiii, să le cultive gustul pentru muzică indiferent de gen că nu doar muzica clasică este importantă pentru dezvoltarea unei personalități umane. E o problemă. Eu sunt în discuții cu unul din colegii mei din țară care vrea să schimbe anumite lucruri și e într-un proiect cu Ministerul Educației. Sperăm că la un moment dat să putem face ceva. Educația muzicală este foarte importantă pentru dezvoltarea unui individ. Muzica are rolul ei în viața noastră din cele mai vechi timpuri și până acum. Din păcate, la noi, ca-n multe alte domenii, s-a pierdut din calitate.

Violeta Cincu: Se spune că o partitură e spațiul dintre notă, dar dacă nu e muzică, e tăcere.

Dirijorul Iulian Rusu: E adevărat. Pentru noi, artiștii profesioniști, muzica e un limbaj universal, dar pentru public, muzica e dincolo de semnele astea și așa spunem și noi uneori, muzica este dincolo de note. Semnele grafice reprezintă un cod pe care noi știm să-l descifrăm, dar muzica e trăire.

Violeta Cincu: Un mesaj pentru ieșeni.

Dirijorul Iulian Rusu: Îi așteptăm la concertele filarmonicii în viitor, în special la concertul de vineri, pe care am onoarea și plăcerea de a-l dirija la pupitrul orchestrei Filarmonicii din Iași. Să vină alături de instituțiile de cultură ieșene, fie că e teatru, operă, filarmonică, pentru că bucuria pe care ne-o putem câștiga în sala de spectacol nu se compară cu nimic. Trăirea, vibrația, nu se compară cu nimic.