Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

audio INTERVIU cu dirijorul Cristian Lupeș: „Sunt preocupat constant de muzică. Trebuie ordonată foarte bine viața filarmonicilor din România”

  • septembrie 01, 2022
  • Diana Nechita

Dirijorul Cristian Lupeș, Filarmonica de Stat din Sibiu, conduce vineri, pe 2 septembrie, orchestra Filarmonicii din Iași în stagiunea estivală, Amfiteatrul Palas, de la ora 19.00. Dirijorul Cristian Lupeș, personalitate culturală multidisciplinară, este cunoscut pentru activitatea artistică revoluționară și pentru proiectele culturale create și manageriate de-a lungul timpului. 

Violeta Cincu: Muzică de film. A fost alegerea dumneavoastră?

Dirijorul Cristian Lupeș: A fost o alegere la care am ajuns după discuții cu staff-ul Filarmonicii din Iași, cu maestrul Prelipcean. Am zis că având un program acolo la Palas, în aer liber, să fie un program pe gustul tuturor și, mai ales, pentru toate vârstele.

Violeta Cincu: Așadar, vom vedea copii dansând în fața scenei.

Dirijorul Cristian Lupeș: Noi îi vom invita cu siguranță, nu numai pe copii, dar să știți că am construit programul în așa fel încât să nu fie destinat doar copiilor, ci și părinților, dar și bunicilor lor. Așa că îi așteptăm și pe bunici la dans pentru că muzica filmelor pe care o vom cânta este venită așa, pe mai multe generații, iar dacă sunt iubitori ai celebrelor seriale americane, Dallas, Hawaii, așadar cei mai maturi dintre noi se vor bucura de muzica acestora. Apoi, cei și mai maturi își vor reaminti cu bucurie de Aripile vântului, de Godfather și alte pelicule celebre, inclusiv tema centrală a marilor premii Oscar și ne ducem încet-încet către zilele noastre, abordând Avatar și apoi ne gândim și la copii, gândindu-ne inițial la Jurassic Park și ajungând până la The beauty and the beast, ca spre final să ne întoarcem la toți eroii adunați în Avangers.

Violeta Cincu: Cel mai nonconformist dirijor român al momentului. Cum e să primești această titulatură?

Dirijorul Cristian Lupeș: Acum m-am trezit cu ea, nu știu exact din ce motive, bănuiesc pentru că sunt un mare iubitor de repertorii contemporane, de cele mai multe sunt foarte foarte atipice. Probabil de la nevoia mea de a mă hrăni întotdeauna cu multă adrenalină a primelor audiții, când nu știi ce va urma, cânt te uiți prima dată într-o partitură nouă, proaspătă, și nu ai nicio idee despre cum va suna și încet-încet o studiezi, apoi o propui orchestrei și tot lucrul acesta înseamnă foarte multă adrenalină. De aici a ieșit această titulatură puțin atipică.

Violeta Cincu: Cristian Lupeș, dirijor și manager al Filarmonicii de Stat din Sibiu, a știut dintotdeauna că va fi dirijor. Își aranja jucăriile, trăgea draperiile, a crescut ascultând muzică contemporană, dar într-o altă prezentare se spune că ați ascultat păsările, pe care le asculta și Enescu. Ce le-ați spune celor care nu știu nimic despre dumneavoastră?

Dirijorul Cristian Lupeș: Nu știu. Cred că ce e important de știut se vede pe scenă. Sunt preocupat constant de muzică și reușesc să îmbin fără efort viața profesională cu cea personală. Așadar, cum se dau recomandări că nu vei munci niciodată dacă meseria ta este și pasiunea ta și este cazul meu și îi invit pe toți să își găsească pasiunea ca să își facă meseria.

Violeta Cincu: Ați vorbit despre două tipuri de personalități din lumea artistică pe care le admirați. Îmbinați managementul cu dirijatul, din august 2019 sunteți managerul Filarmonicii de stat din Sibiu. Am citit că viziunea dumneavoastră a fost apreciată prin distincția oferită Filarmonicii din Sibiu, Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, oferit de președintele României. Dacă ați fi, nu președintele României, ci premier, care ar fi trei măsuri pe care le-ați lua pentru filarmonicile de stat din România?

Dirijorul Cristian Lupeș: Ce dificil este să mă raportez numai la trei când sunt atâtea lucruri de schimbat. Trebuie ordonată foarte bine viața filarmonicilor din România, trebuie gândită foarte bine administrarea și bugetarea lor, trebuie gândită foarte bine modalitatea în care se atrag resursele umane și unul din lipsurile României este că nu putem angaja cu contracte de muncă persoane de altă naționalitate, dar sperăm că pe viitor vom putea angaja și cetățeni, măcar europeni pentru că sunt foarte mulți tineri europeni care cântă grozav și ar putea să stimuleze calitatea orchestrelor noastre, pe de o parte și, de asemenea, de ce nu, chiar și procesul de învățământ muzical ar avea de câștigar dacă am permite în zona aceasta culturală de arta spectacolului și în educația culturală și artistică și alt tip de sânge, venit din școlile de renume de afară. Este una din măsuri. Ne trebuie, desigur, instrumente bune și ne trebuie, desigur, ceea ce se simte cel mai mult, săli de concerte cu o acustică grozavă. Așadar, trebuie să fie niște parteneriate privat-publice, în așa fel încât să avem niște săli care să corespundă performanțelor muzicienilor români de astăzi.

Violeta Cincu: Perioada pandemiei a însemnat pentru Filarmonica din Sibiu, pe care o conduceți, depășirea tuturor recordurilor imaginabile, ați declarat într-un interviu. În același timp, ați povestit că ați cântat pe esplanadă și v-au ascultat oameni în picioare, apar cronici la adresa dumneavoastră. Ați rămas în România.

Dirijorul Cristian Lupeș: Am mai spus asta și nu știu dacă e bine sau nu să o spun, dar dacă tot nu am fugit din țara asta, atunci, rămânând, măcar să o ajut. Cei care rămânen aici, cred eu, trebuie să depunem foarte multe eforturi și, mai mult decât atât, să sacrificăm o parte din noi dacă ne dorim acea țară la care visăm sau acea țară pe care o comparăm cu modelele pe care le tot vedem. Ține doar de noi, care am ajuns mari, maturi, să o schimbăm în ceva mai bine. Așadar, măcar dacă nu am plecat de aici, să o ajutăm.

Violeta Cincu: Cum ați caracteriza publicul actual al muzicii simfonice? Ce categorie lipsește sau este insuficient reprezentată?

Dirijorul Cristian Lupeș: Publicul este divers, în funcție de repertorii vine la filarmonici, la concerte. Avem publicul reprezentat de copii, care se adună foarte rapid la concertele educative. Școlile, părinții, sunt dornici să îi aducă la programele special create. Sunt oamenii activi, care vin la evenimente, sunt seniorii care au trecut prin viață și experiența îi îndrumă spre un act cultural și artistic înalt. Nu prea avem programe special create pentru o anumită categorie de tineri, liceeni și studenți. E foarte complicat să-i luăm din preocupările lor și să-i aducem și aici cred că trebuie să investigăm mai mult prin gândirea unor concerte și spectacole interactive. Cred că aici, așa cum îi vedem dornici de jocuri, de interacțiune, cred că îi putem atrage în sălile de concert prin realități virtuale îmbinate cu sonoritățile instrumentului de lemn.

Violeta Cincu: Un mesaj pentru ieșeni.

Dirijorul Cristian Lupeș: Mă bucur să mă întorc în capitala Moldovei, pe care o iubesc. O știu de mic. Vă așteptăm la concertul de muzici din filme, veți recunoaște aproape toate cântecele pe care vi le vom oferi. Veniți pentru că veți observa că ascultați mult mai multă muzică simfonică decât vă imaginați când vă uitați la filme. Veți vedea că majoritatea filmelor sunt acompaniate de orchestră, veniți să descoperiți orchestra, instrumentele care cântă și să vă bucurați de basmele contemporane pe care ni le oferă cinema-ul.