Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

audio Filială TUI la Iași: „Atractiv pentru noi este dimensiunea orașului, faptul că are aeroport și cred în setea de a călători a pieței locale”

  • februarie 22, 2022
  • Radu Cucuteanu

Ștefan Leontin Joos, general managerTUI Travel Center, a fost invitat în emisiunea Play the Day realizată de Andrei Ivașc. De ce este atractivă piața din Iași, care sunt destinațiile de vacanță ale anului 2022 și despre genul de vacanță numit „once in a lifetime” sunt doar câteva dintre subiectele abordate în cadrul interviului.



 

Călătorului și moldoveanului îi stă bine cu vacanța în general și tocmai de aceea avem o nouă agenție de turism, nouă în orașul nostru. De aceea am sunat să le spunem „Bine ați venit!” celor de la TUI. Bună dimineața!

A apărut o filială TUI la Iași, de ce acum?

Pentru că acum a sosit timpul. Proiectul TUI, de acum câțiva ani, când a pornit acest brand, a rămas neacoperit, iar apoi franciza a fost preluată de German Touristik Group, care, începând de vara trecută, a reluat planurile de extindere și primul sediu pe care îl deschidem în acest an este la Iași.

 

Cum e piața de aici, din Iași?

Întotdeauna a fost o piață interesantă aici. Atractiv pentru noi este dimensiunea orașului, faptul că are aeroport și prin asta noi putem pune la dispoziție chartere cu zbor direct pentru turiștii din Iași și din împrejurimi. Bineînțeles, cred în setea de a călători a pieței locale.

 

Care sunt tendințele în ce privește vacanțele în 2022?

Cea mai importantă tendință este că oamenii încep să se regândească la vacanțe, la călătorii, își doresc să călătorească în ciuda tuturor obstacolelor pe care trebuie să le depășească. Acesta este un lucru îmbucurător, este un semnal pozitiv pentru piața de turism, care suferă de doi ani încoace. O a doua tendință este cea de achiziție a vacanței în sistem early booking, adică din timp, ceea ce de asemenea ne transmite semnalul că în piață revine încrederea în călătorii. Tot mai mulți clienți optează să achiziționeze vacanțe în early booking. Poate nu în ultimul rând, aș aminti faptul că pandemia a dat posibilitatea oamenilor să se gândească altfel la vacanțe și foarte mulți au descoperit și alte destinații decât cele clasice.

 

Deci ce am descoperit în pandemie?

Setea noastră de a explora destinații exotice, de a încerca lucruri noi, turism de aventură și, în general, vacanțele premium au avut o creștere destul de importantă.

 

Ce înseamnă premium? La ce buget să ne gândim?

Ne gândim la un buget de peste 2.500 de euro și ne gândim în general la destinații care până acum doi-trei ani erau considerate oarecum exclusiviste. Sunt cele în care foarte puțini clienți își propuneau să ajungă. Vorbim despre Mexic, Mauritius, Maldive, Republica Dominicană sau alte destinații exotice, precum Zanzibar. Pornim de la 2.500 de euro, dar uneori poate fi mai jos, depinde de destinație: Republica Dominicană poate porni de la 1.300-1.400 de euro – vorbesc aici de un hotel foarte bun, pentru că există și variante mai ieftine. Dar, dacă vorbim de Zanzibar sau de Maldive sau de Mauritius, tot pe la 2.500 de euro ar trebui să se situeze un buget de vacanță.

 

Mai sunt destinații închise din cauza pandemiei?

Da, din nefericire sunt. Una dintre ele este Bali, o destinație destul de cerută chiar în perioada pandemiei de către turiștii noștri. Așteptăm cu nerăbdare ca guvernul local să ia decizia redeschiderii. În general, Asia este încă restricționată, dar lucrurile se mișcă, Thailanda a făcut niște pași timizi în sensul ăsta.

 

Pe când estimați că vor fi redeschise aceste granițe?

Mi-e greu să dau o estimare exactă. De exemplu, Vietnamul se va deschide pentru turismul internațional începând cu luna mai, asta este ultima informație pe care am primit-o de la un partener de acolo. Așa cum am spus, Thailanda a făcut câteva mișcări în direcția aceasta. Și Indonezia se va deschide tot în luna mai. Ne așteptăm ca în cursul acestui an să ne permitem să descoperim noi destinații de vacanță.

 

A produs pandemia vreo schimbare ireversibilă în industria turismului?

Cu siguranță că da.

 

Vacanțe pe ZOOM nu se fac. 😊

Așa e, iar răspunsul la întrebarea dumneavoastră este un pic mai profund decât achiziția vacanței. Ce a schimbat profund este structura forței de muncă din turism, au fost și sunt în continuare afectate lanțuri hoteliere care au pierdut din personal, companii de turism, firme aeriene, probabil vor trebui să treacă foarte mulți ani ca lucrurile să se redreseze și să ajungă la un nivel de profesionalizare anterior pandemiei. Din acest punct de vedere, am avut semnale în 2020 și 2021 că la anumite hoteluri sau în anumite destinații serviciile au scăzut din punct de vedere calitativ. Se fac eforturi, toată lumea este conștientă de acest lucru, dar cred că pentru o perioadă tot va fi o problemă. Nu aș spune că este ireversibil, dar pentru o perioadă va fi o problemă.

 

Cum arată vacanța preferată pentru Ștefan Joos?

Personal, am două tipuri preferate de vacanță, prima este cea cu familia, îmi doresc să avem activități de relaxare, iar aici prefer întotdeauna un loc nou. Dacă înainte de pandemie aș fi fost dispus să merg de mai multe ori în Antalya, spre exemplu, sau în Grecia sau în Spania, acum mi-am revizuit această optică și voi căuta de fiecare dată o destinație inedită, pentru că nu se știe când lumea se închide din nou.

 

Cu familia, în general, vacanțele sunt mai conservatoare. Dar un concediu care nu e cu familia? Aici par lucrurile mai interesante.

O vacanță pe care mi-o doresc ca experiență în fiecare an, alături de colegi sau prieteni, e genul de vacanță numit „once in a lifetime”, adică „o dată în viață”, unde ne propunem să explorăm diferite lucruri. De exemplu, în 2019 am fost în Asia, în Indochina – Thailanda, Cambodgia, Vietnam, am făcut două săptămâni cu bicicleta, aproape 600 km.

 

Super tare!

Da, a fost o experiență minunată.

 

Presupun că la începutul anului se petrec aceste lucruri.

O altă experiență, chiar din luna ianuarie a acestui an, a fost legată de Africa: am fost în Tanzania și am urcat pe Kilimanjaro, după care am avut trei zile de safari în parcurile naționale ale Tanzaniei. De asemenea, este o experiență extraordinară, pe care o recomand oricui, dar pe care eu nu o să o mai bifez.

 

Mă întreabă un prieten dacă o excursie de haiduceală este scumpă.

Depinde de cum te uiți la ea. Din punct de vedere al experienței, cred că, dacă nu suntem atenți, banii aceștia îi cheltuim pe prostioare. Dar, revenind la partea pragmatică, pentru aventura pe bicicletă în trei țări am plătit în jur de 2.500 de euro, iar pentru Kilimanjaro, respectiv safari, în jur de 3.000, cu bilete de avion, cu tot.

 

Amintirile sunt însă neprețuite.

Pentru două săptămâni, în care ai absolut totul organizat, de la cap la coadă, iar cheltuielile care îți rămân sunt doar cele pe care vrei să le angajezi.

 

Le povesteam ascultătorilor că următoarea olimpiadă de iarnă va fi la Cortina d’Ampezzo și am trecut și eu cu bicicleta pe acolo, dar, văzând prețurile, nu am reușit să mă opresc. O olimpiadă este o destinație scumpă?

Poate să fie. Depinde de foarte multe lucruri, în general o olimpiadă este mai scumpă, mai scumpă decât orice alt eveniment, pentru că atrage atenția turiștilor din întreaga lume. Și atunci prețurile urcă. Putem vorbi de olimpiadă, putem vorbi de Campionatul Mondial de Fotbal care va debuta în decembrie în Qatar, unde va fi similar, ne așteptăm ca prețurile să urce față de un decembrie normal.

 

Dar dacă ne programăm mai devreme cu patru ani, avem vreo șansă sau rămâne la fel de scump?

Îmi place această abordare, asta ar însemna să revenim la conceptul de early booking, despre care vorbeam mai înainte. Dar trebuie să mărturisesc că nu am avut niciodată vreo solicitare de early booking cu patru ani înainte, cred că ar putea să fie o premieră.

 

Fiind vorba despre Cortina d’Ampezzo, unde o apă plată te costă de te usucă, ar fi suficient timp în care să strângi bani și de o cafea.

Poate și cu zahăr.

 

Sunt localități mai ieftine acolo, deci vă puteți caza și la un om acasă, dacă treceți pasul Giau. Mulțumim și mult succes aici, la Iași! Cât o să stați în localitate? 

Ne propunem să stăm foarte mult timp. Venim cu noutăți pe piața ieșeană, am introdus deja chartere directe către Antalya și vom veni și cu alte propuneri către piața locală.

 

Dar vindeți și Iașul la export sau nu vă ocupați de zona locală?

Vorbiți de partea de incoming, dacă înțeleg. Momentan România, din păcate, nu este o destinație pe harta turistică a lumii. Încă nu s-au făcut suficienți pași și asta este trist. Am vizitat Iașul nu demult, mi-a plăcut foarte mult orașul, cred că are foarte multe de oferit și este păcat că nu s-a făcut suficient în acest sens. Probabil că prin relația pe care o avem cu TUI o să încercăm să punem pe harta turistică și în cataloagele TUI cât mai multe locuri din România, iar Iașul ar trebui să fie una dintre aceste destinații.

 

Zece la PR! Mulțumim! Cu gândul la vacanțe, întotdeauna ziua e frumoasă.