Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

Deputatul ieșean Silviu Gurlui propune Legea ARVIS pentru siguranță rutieră prin monitorizarea temperaturii asfaltului

  • noiembrie 06, 2025
  • Diana Nechita

Deputatul ieșean Silviu Gurlui a depus în Parlament Legea ARVIS, o inițiativă legislativă menită să crească siguranța rutieră și să reducă poluarea prin măsuri inspirate din cercetarea științifică. Proiectul propune, printre altele, monitorizarea temperaturii asfaltului în timp real, alături de avertizările deja existente privind ceața, poleiul sau acvaplanarea, România putând deveni astfel prima țară europeană cu o astfel de măsură.

Potrivit estimărilor lui Gurlui, fizician și specialist în fenomene atmosferice, temperaturile asfaltului au crescut constant în ultimii ani, atingând frecvent 60–75°C în timpul verii. „Tendința este în creștere, ca răspuns la dinamica aerului și nu numai”, explică deputatul. Aceste valori extreme nu afectează doar confortul șoferilor, ci și siguranța rutieră: coeficientul de frecare al asfaltului scade cu peste 30%, iar distanța de frânare crește cu 25–30%. Astfel, un autoturism care frânează normal pe 40 de metri pe asfalt normal va avea nevoie de cel puțin 50 de metri pe suprafețe supraîncălzite.

Legea ARVIS prevede afișarea temperaturii asfaltului pe panourile rutiere, la fel cum sunt indicate și avertizările pentru polei sau gheață. Scopul este informarea preventivă a conducătorilor auto și reducerea accidentelor generate de supraîncălzirea carosabilului.

Proiectul introduce și măsuri naturale de răcire a asfaltului: refacerea perdelelor forestiere de protecție de-a lungul drumurilor, plantarea de arbori locali pentru efect de umbrire, precum și tratarea suprafețelor asfaltice pentru creșterea albedo-ului și reducerea absorbției de căldură. Legea ARVIS completează astfel Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor și Legea nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție, aducând o abordare inovatoare la siguranța rutieră și protecția mediului.