Ateneul Național din Iași restaurează morminte monument istoric sau de arhitectură într-un amplu proiect

Bine v-am regăsit la Libretul de Cultură. Proiectul Cimitirul Eternitatea, Monument istoric, Muzeu în aer liber continuă. Ateneul Național din Iași cu sprijinul autorităților și prin implicarea unor persoane și instituții private, restaurează morminte monument istoric sau de arhitectură. Managerul Ateneuului Național din Iași, Gheorghiță Rusu Piersic.
Vorbim despre continuare, după cum am spus, a proiectului nostru în ceea ce privește valorificarea unor monumente istorice uitate de vreme, timpuri și oameni. Am terminat restaurarea mormântului lui Dimitrie C. Moruzi, un mare român și care cu siguranță a fost și el la rândul lui omis din istoria recentă a țării noastre.
Oameni care merită, pe lângă aprecierea noastră, merită și acest omagiu pe care Ateneul, din când în când, din forțele proprii, dar cu sprijinul municipalității și a Direcției Județene pentru Cultură, îl face pentru câțiva dintre din cei care își duc somnul de veci în cimitirul Eternitatea. Vom face slujba de resfințire a mormântului proaspăt restaurat și odată cu acesta, depășind deja numărul de 20 de obiective restaurate. Poate vom reuși și să le integrăm într-un circuit de vizitare, un circuit cultural practic, pentru că cei mai mulți dintre cei asupra cărora ne-am adresat în ceea ce privește restaurarea, sunt personalități marcante ale vieții culturale române.
Având o bună cunoaștere a realităților sociale și culturale rusești, Dumitru C. Moruzi a păstrat întreaga viață idealul de unitate națională, pe care l-a servit prin scrisul și prin farmecul personalității sale nobiliare. Prin naștere sau trecute alianțe matrimoniale se înrudea cu marile familii ale Moldovei: Sturza, Cantacuzino, Ghica. Regina Natalia a Serbiei, verișoara sa, îi dăruiește chiar casa din Tătărași unde a locuit. La Iași scriitorul era numit „cneazul Moruzi de la Tătărași”, pentru că supus rus fiind, a preferat România.
Peste 60 de organizații neguvernamentale și profesionale, dar și profesioniști au semnat manifestul pentru protejarea patrimoniului cultural din România. Cer autorităților centrale și locale cinci măsuri urgente pentru îmbunătățirea cadrului legal și pentru valorificarea patrimoniului cultural. Demersul este o premieră pentru România.
Lucrarea intitulată Toate momentele bune pe care le-am petrecut împreună pare la prima vedere a fi două cutii de bere aruncate. O privire mai atentă arată că acestea sunt de fapt pictate meticulos de mână cu acrilice și au necesitat mult timp și efort pentru a fi create, dar valoarea lor artistică a fost pierdută temporar de un mecanic. Le-a văzut expuse într-un lift și le-a aruncat la gunoi. Curatorul muzeului spune că operele de artă sunt adesea lăsate în locuri neobișnuite, de aici și expunerea într-un lift.