audio Silviu Lupescu, Editura Polirom din Iaşi: Avem o „minipiaţă de carte“, vânzările la nivel naţional nu depăşesc nici măcar vânzările unei edituri mari din Germania sau Franţa. Oricât ne-am lăuda cu Enescu, Eminescu sau Brâncuşi, cifrele spun cu totul altceva, şi nu doar în domeniul cărţii

Consumul de carte plasează România pe ultimul loc în cadrul ţărilor din Uniunea European. Editura Polirom din Iaşi, una dintre cele mai mari din ţară, înfiinţată în 1995 şi condusă de Silviu Lupescu, estimează afaceri de 30 mil. lei până la final de an, nivel similar cu cel din 2019, potrivit oficialului editurii.
„Estimăm că la sfârşitul anului vom reuşi să revenim la cifra de afaceri din 2019, ceea ce ar fi o performanţă după căderea bruscă şi majoră din anul pandemiei 2020“, a declarat pentru ZF Silviu Lupescu, directorul general al editurii. El spune că Polirom a continuat să funcţioneze fără întreruperi în cei doi ani de la începutul pandemiei, deşi uneori cu „motoarele“ mai puţin turate.
„A trebuit să ne adaptăm producţia, chiar şi preţurile, să scădem tirajele, ceea ce este un dezavantaj, şi să găsim soluţii pentru a nu anula contractele de editare deja asumate. Au fost perioade în care am recurs la telemuncă şi altele în care ne-am confruntat cu o criză de personal pricinuită de îmbolnăviri şi concedii medicale“.
Cele mai vândute produse au rămas cărţile autorilor reprezentativi ai editurii, respectiv Yuval Harari (Sapiens ş.c.l.), Orwell, Salinger (De veghe în lanul de secară), Elif Shafak, Malala, Haruki Murakami. Îmbucurător este că avem şi best-selleruri ale autorilor români: Veronica Niculescu, N. Steinhradt, Aurora Liiceanu, I.T. Morar (Fake news în Epoca de Aur), Daniel David (Psihologia poporului român), Simona Popescu (Exuvii), Andrei Ursu, mai spune el.
„Oricât ne-am lăuda cu Enescu, Eminescu sau Brâncuşi, cifrele spun cu totul altceva, şi nu doar în domeniul cărţii. Practic, noi avem o «minipiaţă de carte», volumul vânzărilor însumat la nivel naţional nedepăşind nici măcar vânzările unei edituri mari din Germania sau Franţa. Cu cei 3-4 euro pe cap de locuitor alocaţi în medie achiziţiilor de carte, industria editorială are un handicap care, în lipsa unor politici culturale – aproape inexistente –, nu va putea fi recuperat“.
El mai adaugă că la toate acestea se adaugă „turbulenţele“ recente care vor afecta acest sector: inflaţia, cursul valutar, creşterea preţurilor la energie şi nu numai, întârzierile semnalate în aprovizionarea cu hârtie şi material tipografice sau scăderea puterii de cumpărare.
„Anul 2022 se prefigurează a fi unul nu întru totul favorabil industriei editoriale, încât deocamdată nu întrevăd o evoluţie semnificativ favorabilă în ce priveşte consumul de carte.“
El spune că în pandemie şi producţia editorială a avut de suferit, multe edituri fiind nevoite din motive financiare, comerciale sau sanitare să ofere mai puţine titluri decât anterior. „Cartea şcolară şi cea universitară au cunoscut cel mai semnificativ recul.
Pentru ghidurile turistice şi manualele practice de învăţare a limbilor străine nu au mai avut comenzi, vânzările fiind foarte reduse. În ce priveşte rotaţia fondurilor, s-au înregistrat mai multe întârzieri şi refuzuri la plată decât în perioadele normale“.
Anul trecut, editura Polirom a finalizat cu o cifră de afaceri de 28,2 de milioane de lei şi un profit net de 1,2 milioane de lei, faţă de afaceri de 31 milioane de lei şi un profit net de 3,3 milioane de lei cu un an în urmă, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Editura avea 76 de angajaţi anul trecut. Principalii acţionari ai editurii sunt Adrian Butucă (54,04%), Silviu Alexandru Lupescu (17%) şi Irina Oana Dolhascu (13,2%), potrivit ultimelor date.
Cele mai multe cărţi în România se vând în prezent în librării, deşi multe edituri au început să se concentreze pe vânzările în mediul online. În prezent distribuţia clasică în librării pe piaţa locală de carte este asigurată de Cărtureşti, Diverta, Compania de Librării Bucureşti sau Librarium. Lanţul Diverta a înaintat pentru a doua oară cererea de intrare în insolvenţă după ce a acumulat datorii şi a înregistrat pierderi din cauza perioadei în care magazinele au fost închise ca efect al pandemiei.
Text apărut în Ziarul Financiar, pe zf.ro