Propunerile CJ Iași privind A8

De la nivelul județului Iași au plecat spre București propunerile privind traseul autostrăzii A8, pentru porţiunea Iaşi-Paşcani. Dar nu o propunere fermă, clară, ci mai multe variante, mai exact opt la număr. Recent a avut loc o dezbatere privind recomandările ieșene legate de construcția autostrăzii. În urma acestei dezbateri au fost formulate cele opt propuneri. CJ a trimis recomandările atât Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cât şi proiectantului proiectului, societatea Consitrans.
Conexiunea cu parcurile industriale
Trei dintre recomandările trimise de Iaşi se referă la proiecția Consiliului Județean de a amenaja parcuri industriale. Astfel, CJ dorește ca traseul din zona Paşcani să fie refăcut, ca parcul să aibă o legătură mai bună la autostradă.
Parcul de la Dumești nu există încă, dar se pregătește. Prin urmare, CJ Iași a ținut cont și de aceasta în propunerile sale.
Dar și la Lețcani se va amenaja un alt parc industrial. Aici licitația de amenajare este deja în curs. La Lețcani se dorește ca două parcele de teren, care trebuiau înainte vreme să fie afectate de autostradă, dar acum se pare că nu ar mai fi, să fie întoarse județului, pentru a crește suprafața parcului industrial.
Ideea prioritizării segmentului Leţcani – Târgu Frumos este vehiculată în contextul Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR): dacă proiectarea lucrărilor este făcută rapid, atunci această porţiune ar putea fi prinsă la finanţare prin PNRR, subliniază „Ziarul de Iași”.
Autostrada care unește
Evident, orașul Iași, cel mai mare și mai important din întreaga Moldovă, are nevoie de acces la autostradă, astfel încât o altă propunere a Consiliului Judeţean privește această problemă. Este vorba despre conectarea dintre A8 și Iași prin varianta sudică a centurii ocolitoare. Trebuie amintit că astăzi se lucrează şi la studiile tehnice aferente bretelei Uricani-Dacia.
Ultimele trei propuneri pornite de la Iași fac referire la legăturile din zona de est a oraşului (zona Tomeşti-Holboca-Aroneanu) cu autostrada A8. În primul rând, este vorba despre legarea autostrăzii cu drumul proaspăt reabilitat Iaşi-Suceava. „Este necesar a fi realizat un nod rutier pentru legătură cu DJ 282, drum judeţean aflat în modernizare, demers în urma căruia capacitatea portantă a acestuia va fi de 11,5 t/osie, echivalent cu cea a drumurilor naţionale”, se precizează în document. Potrivit CJ, realizarea nodului rutier pentru legătura cu DJ 282 facilitează afluirea către zona de nord a municipiului Iaşi, traficul greu spre zone agricole importante şi, nu în ultimul rând, accesul către viitoarea zonă cargo a Aeroportului Internaţional. În context, CJ recomandă proiectantului să ţină cont de această zonă cargo la momentul în care va fi stabilită conectarea autostrăzii cu perimetrul aerogării.
Precizări finale
CJ propune ca studiul realizat de Consitrans să prevadă posibilitatea realizării unui nod rutier autostradă – centura de est. Contractul pentru proiectarea lucrărilor la tronsonul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ a fost semnat în aprilie 2021, pentru o sumă de 58 milioane lei (bani europeni) şi o durată a contractului de 22 luni. Încă de la semnare, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a precizat că prioritar la proiectare este segmentul cuprins între Leţcani şi Târgu Frumos.