Radio Hit
Asculta Live
 

HIT play live

Green Arrow

Ieșeanul Adrian Covăsnianu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, cere reforma în transportul public din zona metropolitană

  • iulie 06, 2021
  • Narcis Pohoata
Adrian Covăsnianu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, a luat poziție față de lipsa de implicare a autorităților locale și județene în privința dezvoltării infrastructurii pentru zona metropolitană.
Într-un interviu acordat Radio HIT, oficialul din minister a explicat cât de important este ca zona metropolitană să aibă un transport public.
INTERVIU
Ați fost activist pentru modernizarea infrastructurii. Din 2021 nici o schimbare din partea autorităților locale și județene pentru zona metropolitană Iași, asta ați scris pe Facebook. Cât este de important un transport public decent în zona metropolitană?

Nu că este important, este elementar, pentru că până la urmă un oraș dezvoltat, implicit o comunitate dezvoltată, este cel care folosește transportul în comun. Chiar dacă pare poate aberant sau absurd, până la urmă transportul public este pentru comunitate. Dacă nu îl dezvoltăm într-o manieră corelată cu dezvoltarea orașului, automat avem ambuteiajele pe care le vedem zi de zi în zona Iașului. Cred că trebuie impus transportul în comun, chiar într-o manieră mai dură, dacă îi putem spune așa, prin niște măsuri proactive de descurajare a folosirii mașinilor personale. Sunt persoane care nu vor de bunăvoie să ia mașina personală, dar sunt persoane care agreează mai mult mașina personală. Astfel că la un moment dat trebuie luată o decizie, oarecum „nepopulară”, dacă putem spune așa, de descurajare a folosirii mașinii personale. Până la urmă, trama stradală, așa cum o vedem, este aceeași de acum 20-30-40 de ani și din păcate soluții pe termen scurt nu prea vedem din partea autorităților locale, județene și regionale.

Ce soluții pe termen scurt ar fi?

În primul rând, aș impune transportul în comun la o frecvență cât mai mare în zonele periurbane, pentru că dacă nu aducem transportul în comun la orele agreate și convenabile pentru persoanele care locuiesc în localitățile din jurul Iașului, atunci nu avem eficiență. Trebuie dusă o politică comună între autoritățile centrale, și aici mă refer la cele ale municipiului Iași, și autoritățile din comunele din jurul Iașului, din zona metropolitană, prin care să se subvenționeze transportul în comun, pentru că, ca să ajungă transportul în toate colțurile satelor înconjurătoarea, sunt implicate niște cheltuieli suplimentare. E vorba de o politică unitară, o politică publică. Alte unități administrative din alte părți ale țării au reușit lucrul acesta. Ne uităm, de exemplu, la Oradea, care este un caz relevant în gestionarea transportului public. Ulterior, de ce nu, poate aplicăm și noi măsuri mai îndrăznețe, în sensul de a operaționaliza acel tren metropolitan de care vorbim de ani de zile. În calitate de secretar de stat la Ministerul Transporturilor, am început să lucrez, împreună cu Regionala Iași, la acest concept. Vrem să-l operaționalizăm și aici avem nevoie de ajutorul autorităților locale și județene. Am purtat niște discuții la nivel embrionar, să sperăm că se și materializează.

Deci ideea ar fi că s-a construit foarte mult în zona metropolitană Iași și lumea încă își duce copiii la școală cu mașina personală.

N-aș vrea să-i condamn pe cei care o fac, și eu am făcut-o. omul în general încearcă să găsească soluții proprii, că, până la urmă, dacă autoritățile locale nu se gândesc la populație, inclusiv la cea plătitoare de taxe și impozite, atunci omul se organizează cu propriile resurse. Și până la urmă le găsește, că trebuie să-și ducă copilul azi sau mâine dimineață, nu poate să stea ani întregi până când se actualizează un studiu de fezabilitate. Fac o paranteză: dacă ne uităm la zona Bucium, cred că, și o spun cu părere de rău, este eșecul autorităților locale, indiferent de coloratura politică, din ultimii zeci de ani. Dacă vreți să vedeți cum a eșuat un oraș, ne uităm la zona Bucium.

Mă întorc la postarea dumneavoastră de pe Facebook: din 2017 nu s-a făcut nimic. E atât de greu de mișcat lucruri? Nu avem absolut nimic concret făcut din 2017 până acum?

Ca să vă dau exemplul cel mai clar, vă invit să mergeți în zona Bucium. Puteți să mergeți când doriți, dimineața, la prânz, seara, este aceeași situație. Până la urmă, realitatea bate documentele. Ceea ce vedem în teritoriu, ceea ce vedem în trafic este ceea ce se întâmplă – adică absolut nimic. Sunt doar idei, concepte, studii de fezabilitate, dar nimic concret în acest sens. Tocmai de aceasta eu am încercat și, zic eu, am dat o notă nouă, eliminând traficul greu din zona Bucium. Și tocmai de asta am început să aplic ceea ce am promis anul trecut, adică o variantă de ocolire pe zona de est a Iașului, pentru a eliminat total traficul greu din zona Bucium și a-l dirija ulterior către viitoarea autostradă A8. Este o soluție pe termen mediu și lung, cu care autoritățile locale au fost de acord, dar momentan trebuie să ducă ele o politică imediată de decongestionare a traficului. Până când se face această variantă de ocolire Iași est și apoi autostrada durează. Vorbim de ani de zile. Măsurile trebuie însă să fie imediate. Trebuie să găsim soluții acum: dirijarea traficului, semafoare mai inteligente. Sunt soluții, pe care le-au aplicat și alte metropole. Nu trebuie să inventăm apa caldă, ci să ne uităm cum alții reușesc acest lucru și să-l aplicăm și noi.

Despre ce este vorba, nepăsare din partea autorităților?

E vorba de indiferență, poate o indiferență combinată cu necunoaștere. Până la urmă, am văzut că idei există. Dau ca exemplu un pasaj subteran, unul necesar nu azi, ci ieri sau acum 5 ani, în zona Bucium. În schimb, în timpul acesta autoritățile locale își permit luxul să investească resurse pentru un studiu de fezabilitate pentru un pasaj subteran în zona Copou, o zonă care nu este aglomerată în fiecare zi cum este zona Bucium. A intrat inclusiv în mentalul colectiv, când spui aglomerație e egal Bucium. Copoul doar în weekend se aglomerează. Cu toate acestea, resursele limitate ale comunității se dirijează în zona Copou, ignorând cu bună știință, zic eu, zona Bucium, o zonă ambuteiată de ani de zile. Tocmai de aici și apelul meu oarecum disperat și fac un apel către dumneavoastră, ca mass-media, să mediatizați acest lucru și să adreseze întrebările corespunzătoare autorităților locale.

Practic, dumneavoastră ați oferi susținere pe cât se poate de mult, dar să se dorească efectiv.

Cum să nu, lucrul acesta l-am făcut și acum 4 ani, discuții au fost. Din punctul meu de vedere, discuțiile trebuie să și evolueze în concret. Eu, ca secretar de stat, am început să fac lucrul acesta, cu varianta de ocolire Iași est. Urmează chiar să dăm drumul la licitație pentru studiul de fezabilitate. Noi, pe partea aceasta strategică, la nivel global, facem lucrurile, dar la nivel local nu ține de noi, nu putem noi interveni la nivel local. Sunt autorități, sunt persoane decidente care trebuie să facă ceea ce au promis.

Un mesaj pentru autorități?

Autoritățile trebuie să investească mai mult în infrastructură și în zonele care sunt deja ambuteiate, nu în zonele în care nu avem probleme cu traficul. Nu am nimic cu locuitorii din Copou, dar problemele cele mai grave sunt în zona Bucium, din perspectiva infrastructurii.

Mulțumim frumos și sperăm să vedem ceva în anii următori. Credeți că va fi cazul în 3 ani?

Eu cred că da, pentru că nu au încotro, lucrurile au trenat atât de mult timp și lumea nu mai are răbdare. Deja am văzut că unele persoane încep ușor-ușor să se radicalizeze. Nu e o soluție, dar din păcate se ajunge la asemenea comportamente.

–––––––
În anul 2020, Adrian Covăsnianu propunea mai multe soluții: 
SOLUTIE PENTRU TRANSPORTUL PUBLIC IN ZONA HLINCEA-VISAN!��
Societatea civila in general are rolul de a oferi solutii (tehnice si argumentate) si de a propune idei de proiecte concrete si locale in contextul in care membrii acestora se lovesc zilnic de problemele si „provocarile” urbanistice devenite deja cotidiene.
Zona Visan cred ca este un bun studiu de caz pentru actorii politici locali si regionali!
Dupa modernizarea strazilor Visan si Sf. Ilie ca efect al presiunilor constante din partea unui contingent de populatie noua in zona Visan, ce a venit cu un suflu nou si a dat „sens si substanta” proiectelor urbanistice si tehnico-edilitare, ulterior a aparut o noua „sansa” pentru a aduce pe tapet problemele si provocarile zonei Visan care reprezinta atat o continuarea a tesutului urban continuu (de locuinte colective) dinspre municipiului Iasi precum si un clivaj puternic intre zona urbana si zona rurala. O „lovire a civilizatiilor” si a abordarii problemelor in materie urbanistica si edilitara!
In perioada sep-oct 2016 aglomeratia Iasi s-a aflat in fata unei provocari prin implementarea SIDU (Strategia Integrata de Dezvoltare Urbana). Am considerat necesar ca si zona Visan sa fie inclusa in proiectele urbanistice din FUA Iasi (Aria Urbana Functionala) astfel ca s-a propus prelungirea curselor de transport in comun si catre zona Visan. Dupa o serie de propuneri, negocieri si discutii oficiale si pe aceasta cale multumesc colegilor de la CIVICA , s-a propus mediatizarea propunerilor de prelungirea a curselor de transport catre zona Visan.
In anul 2017 avand in vedere ca se elabora PMUD am propus materializarea disfunctionalitatilor consemnate in SIDU si propunerea unui traseu NOU pe relatia Iasi-Visan. Astfel ca in PMUD (Planul de Mobilitate Urbana Durabila), document programatic si asumat legat de uat Iasi prin HCL nr.26 din 28.02.2017 si actualizat prin HCL nr.401 din 29.09.2017 avem „prinsa” si propusa cursa nr. 149 pe relatia Iasi-Visan.
Avand in vedere ca din 2017 si pana in prezent lucrurile nu au evoluat consider ca societatea civila este „datoare” sa vina cu o propunere concreta a unor variante de traseu pe relatia Iasi-Visan si de a veni in ajutorul administratiilor locale.
Argumentatie:
Avand in vedere ca zona Hlincea-Visan este un areal intr-o continua expansiune urbanistica atat prin construirea de complexuri de locuire individuala precum si colectiva si deoarece transportul se realizeaza preponderent cu mijloace auto proprietate personala consider ca se impune o atentie deosebita din partea autoritatilor din municipiul Iasi, comuna Ciurea si comuna Barnova!
Punctul nodal al municipiului Iasi pentru partea de sud a aglomerarii Iasi este zona Podu-Ros!
Propunerea:
1. Realizarea unui traseu circular pe relatia Podu-Rosu-Nicolina/Selgros-Hlincea-Visan-Granit-Podu Ros + Podu Ros-Granit-Visan-Hlincea-Nicolina-Podu Ros
2. Pe principiul tramvaielor 1 si 13 consider ca a transporta alternativ are avantajul ca autobuzele/minibus-urile vor deservi optim atat zona Visan si Hlincea cat vor permite accesul si tranzitul dinspre cele 2 „coloane vertebrale” ale Iasului pe zona sudica respectiv Sos. Nicolina si Bdul Socola/Sos. Bucium
3. se poate testa acest sistem initial cu un numar limitat de curse ulterior dupa cateva luni cred ca frecventa va creste
4. Primaria Iasi impreuna cu primaria Barnova si Ciurea pot stabili un protocol si realiza o politica de „stimulare” a folosirii sistemul de transport public prin „premierea/oferirea de vouchere” celor care uziteaza in mod frecvent facand dovada unui abonament lunar pe cursa 149 Iasi-Visan.
Avantaje:
1. temei LEGAL pentru materializarea cursei Iasi-Visan – PMUD in vigoare – HCL 401/2017
2. deservirea zonei Visan si Hlincea
3. degrevarea sos. Nicolina si Sos. Bucium prin transportul public propus
4. materializarea cursei 149 Iasi-Visan va conduce catre descurajarea (voluntara prin stabilirea unui orar frecvent si predictibil) folosirii masinilor personale
5. reducerea amprentei de carbon si implicit a emisiilor si a pulberilor in suspensie de tip PM 10 si PM 2.5
Probleme de rezolvat:
1. asigurare un minim de 7 metri pentru platforma carosabila
2. investitii/modernizarea unor drumuri prin asfaltare (zona Visan)
3. asigurarea resurselor necesare pentru materializarea si semnalizarea corespunzatoare a statiilor de transport public
Probleme:
1. lipsa profilului minim stradal
2. declivitate destul de mare intre str. Regina Maria si str. Sf. Ilie
Solutii:
1. cooperare la nivel metropolitan intre uat Iasi, Barnova si Ciurea
2. accesarea de fonduri europene/nationale pe componenta Mobilitate/Transport/Mediu
Va rog sa tratati solutia de mai sus ca o propunere venita din partea societatii civile ce necesita corectii!