Liderul PSD Iași, Bogdan Cojocaru: “În momentul de față trebuie să funcționăm după nevoile pe care le regăsim în societate și da, toate categoriile socioprofesionale au nevoie de sprijin dar și zona economică este foarte importantă”
Deputatul Bogdan Cojocaru, președintele PSD Iași solicită premierului Ilie Bolojan să înceteze tergiversările și să finalizeze de urgență pachetul de măsuri discutat în Coaliție: reorganizarea administrației locale și centrale, cele două proiecte PSD pentru stimularea economiei, creșterea salariului minim, dar și pachetul fiscal reîntors în Parlament din cauza unor prevederi neconstituționale.
Nu s-au stins încă ecourile vizitei președintelui Nicușor Dan la Iași, dar efecte concrete?
Din păcate, ca și domnul Bolojan, a venit doar într-o campanie de imagine, 100%, la invitația Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, cu care și noi ne mândrim.
Lucrurile pe care le-a transmis le știam, presiunea publică pe care o facem și noi din zona politică, dar mai ales societatea civilă și tot ce ține de zona antreprenorilor și nu numai, cred că până acum a dat roade și această presiune publică asupra Guvernului României, indiferent de cine este condus, pentru ca cele două autostrăzi vitale pentru regiunea noastră să devină realitate. Cred că această presiune publică trebuie păstrată în continuare, pentru că vedem că sunt ezitări, sunt tot felul de alte analize, sunt prioritizate tot felul de lucrări. Pentru lucrările din zona noastră, dacă nu au fost invocate motive precum cele care țin de costuri, în sensul că orice proiect făcut în regiunea Moldovei sau în județul Iași și e foarte scump din perspectiva celor de la București, de la Guvern, dacă nu e foarte scump, uneori mai lipsesc anumite documente, acorduri și așa mai departe. Sper ca toate aceste lucruri să se oprească și să beneficiem de sprijin real, nu de vizite de imagine din partea celor care conduc astăzi România de la nivelul prezidenției sau de la nivelul Guvernului României.
În același timp se contabilizează nemulțumiri, stilul de viață e afectat de recesiunea economică, se apropie și momentul în care trebuie creionat bugetul pe 2026 și vedem că iată măsurile întârzie….
Măsurile pe care domnul Bolojan și le-a asumat pe persoană fizică, pentru că știți că nu au fost dezbătute în Parlamentul României, ci au fost asumate, încep să-și producă efectele, dar din păcate sunt efecte negative, pentru că noi am mai transmis acest lucru, nu am fost de acord cu creșterea TVA, creșterea acciziei pentru carburant și alte taxe introduse atât pentru populație, dar și pentru cei care lucrează în mediul privat, pentru antreprenori. Aceste taxe au fost criticate la momentul respectiv, inclusiv creșterea TVA, nu au fost luate în calcul punctele de vedere transmise de către Partidul Social-Democrat, n-au fost luate în calcul nici punctele de vedere transmise de analiști economici care au spus că aceste măsuri de creștere a TVA sau accize la carburant și alte măsuri nu vor micșora deficitul, ci din potrivă vor crea o inflație mai mare și condiții de trai mai puțin plăcute pentru cetățeni, n-au fost luate în calcul. Iar în momentul de față așteptăm cu toții aceste analize și aceste cifre pentru că se pare că aceste măsuri pentru care domnul Bolojan și-a asumat răspunderea nu au fost cele mai eficiente.
Și mai mult decât atât, noi am discutat de fiecare dată despre faptul că nu trebuie oprite investițiile, nu trebuie oprite finanțările, ci dimpotrivă trebuie stimulate și identificate soluții în așa fel încât zona economică să nu aibă de suferit, zona economică să poată să beneficieze în continuare de susținere financiară.
Mai mult decât atât, s-au propus diverse scheme de ajutor de stat și nu numai, în așa fel încât anumite domenii să poată să beneficieze în continuare de un trend ascendent. Din păcate măsurile asumate de către domnul Bolojan, au dus la o creștere de prețuri, creșterea inflației și în zona antreprenorilor o lipsă de predictibilitate. Pentru că cei care își doreau să facă investiții în anumite domenii de activitate, iată că în momentul de față se-i gândesc de 2-3 ori înainte de a face un pas.
Pare că dacă ne referim la ideologii PSD care e teoretic un partid de stângă, așa asumat și rolul pe care ar trebui să-l joace PNL, adică să susțină mediul de afaceri!?
Nu cred că e vorba acum despre doctrine. E o greșeală din punctul meu de vedere dacă plecăm după această capcană sau cădem în această capcană și vorbim despre doctrine. În momentul de față trebuie să funcționăm după nevoile pe care le regăsim în societate și da, toate categoriile socioprofesionale au nevoie de sprijin. Indiferent că vorbim de categoriile vulnerabile, că vorbim de pensionari, funcționari, pensionari și așa mai departe, toate categoriile au nevoie de sprijin.
Dar în același timp și zona economică este foarte importantă și noi am spus de fiecare dată și eu am mai declarat acest lucru, că aș prefera, ca și în alte țări importante din Europa și nu numai, aș prefera să am un deficit mai mare, dar să funcționeze economia și să am investiții în infrastructură rutieră, infrastructură școlară, să vedem autostrăzile că se construiesc, să vedem spitale modernizate, să vedem spitalul regional de urgență construit, chiar dacă în anumite etape deficitul este un pic mai mare. Și cine știe ce înseamnă acest deficit din punct de vedere economic își dă seama că nu e chiar un baubau care să genereze toate aceste probleme pe care le invocă domnul Bolojan încercând să-și construiască sau să-și ducă mai departe această imagine de călău al tuturor finanțărilor de la nivel național.
Ați preluat și funcția de vicepreședinte a Comisiei pentru Transporturi din Parlamentul României, așadar Moldova are un sprijin chiar la centru?
Da, cu sau fără această poziție am fost alături de aceste proiecte importante din zona infrastructurii, indiferent că vorbim de autostrăzi, de șosele ocolitoare pentru municipiul Iași, pentru Pașcani, pentru Hârlău, Târgu Frumos și așa mai departe. Am susținut tot ce ține de infrastructura rutieră.
Am avut această discuție cu colegii noștri și am hotărât împreună că ar fi un moment oportun pentru că astăzi discutăm despre cele două autostrăzi, A7/A8, plus acele investiții de la nivel local, mă refer la lucrările pentru șoselele ocolitoare pentru municipiul Iași și Podu Iloaie și pentru celelalte localități din județul nostru. Și atunci am avut această decizie de a intra în cadrul Comisiei de Transporturi pentru a putea fi alături de Ciprian Șerban, colegul nostru ministru de la Neamț și alături de colegii noștri din Comisia de Transporturi să putem să împingem aceste proiecte vitale pentru regiunea Moldovei și bineînțeles să putem să contribuim la toate activitățile din acest domeniu de activități.