Radio Hit

Playlist

BEN SAUNDERS - Dry Your Eyes

Mike Posner - Song About You

KATRINA + THE WAVES - Walking On Sunshine

HIT play live

Green Arrow

Bogdan Maxim, ROTON: „E trist, evenimentele sunt zero absolut… nu avem perspectivă”

  • iunie 22, 2020
  • Cincu Violeta

Declarația a fost făcută la Business HIT Interview de Bogdan Maxim (foto). Când spui Bogdan Maxim spui casa de discuri Roton. Este cofondator al companiei. Bogdan Maxim a vorbit la Radio HIT, cu cifrele pe masă, din perspectiva unui învingător.

Care este secretul supraviețuirii Roton?

Bogdan Maxim: Aș zice consecvență sau muncă!

Cum a fost afectată compania de măsurile impuse în cea mai dură perioadă a pandemiei?

Bogdan Maxim: Evident că toată industria de conținut a fost afectată. Și când spun conținut mă refer la muzică, videoclip, înseamnă audiovizual. Suntem parte a industriei de conținut. Am fost impactați de faptul că nu au fost evenimente în aer liber, de faptul că hotelurile, cluburile, restaurantele au fost închise. Librăriile unde mai vindem produs fizic au fost închise. Am fost afectați în termen de venituri. Dar sperăm ca lucrurile să se îndrepte curând.

Să vorbim despre vânzări, cifra de afaceri?

Bogdan Maxim: Hai să vorbim un pic despre asta. Businessul nostru are mai multe categorii de venituri. Toată lumea vorbește despre vânzări, cifre de afaceri. Noi avem mai multe tipuri de venituri. Venituri din vânzări fizice, adică vânzări de disc. Venituri din exploatări digitale – tot ceea ce găsim conținut pe magazinele digitale. Avem venituri din endorsarea artiștilor pe care îi reprezentăm, pe care îi producem. Avem o altă categorie de venituri – gestiune colectivă, drepturile de autor și drepturile conexe, colectate prin sistemele de gestiune colective. Și bineînțeles evenimentele. Vânzările fizice au scăzut, ponderea vânzărilor se realiza prin librăriile din complexele comerciale mari. Au rămas cele stradale. Am fost impactați undeva la peste 50% pe categoria asta de venituri. Pe digital, situația e diferită. Au crescut mult consumurile. Lumea fiind imobilizată acasă, a punctat mai multe view-uri, a vizionat mai mult, a vizionat mai mult. Urmărim un indicator watch time, care a crescut de la începutul anului pănă acum cu 28%. Aceasta nu înseamnă că veniturile noastre din digital au crescut în aceeași proporție. Pentru că sunt proporționale cu veniturile din publicitate ale celor care exploatează digital conținutul. Veniturile din publicitate au scăzut, deci veniturile au rămas constante. Zona de digital a mediat veniturile noastre în mod favorabil. Pe partea de endorsement am scăzut. Apetitul companiilor pentru a aloca bugete de marketing a scăzut. Estimăm acolo o scădere de 30%. În zona de gestiune colectivă, care include trei categorii mari – radio, TV și comunicarea publică –, au scăzut, reflectându-se în radio și TV scăderea consumului de publicitate. Mai greu e în comunicarea publică. Concertele, hotelurile, restaurantele, cluburile care au fost închise. Noi, prin reprezentanții la nivel de gestiune colectivă, am hotărât să nu pretindem o remunerație compensatorie pentru drepturile noastre pe o perioadă cât aceste unități au fost închise. Pe radio, scăderea o estimăm la 23%, TV – 27%, comunicarea publică – 40%. Mai rămân evenimentele, unde e trist. Noi, ca și casă de discuri, nu organizăm evenimente, dar suntem parte din această industrie. E trist, evenimentele sunt zero absolut. Pe de altă parte, mai trist este că nu avem perspectivă. Eu mă aștept ca mai devreme de 2021 să nu avem evenimente care să presupună o activitate efervescentă și venituri pe măsură.

Cum a schimbat starea de urgență opțiunile clienților?

Bogdan Maxim: Asta, nu cred că gusturile sau device-urile se pot schimba atât de abrupt. Dar lucrul acesta ne sperie cel mai puțin ca echipă. În industria muzicală s-au schimbat multe lucruri într-o perioadă scurtă de timp. Acum zece ani, 90% din vânzările noastre veneau din din vânzările de suport fizic – disc, casetă audio, compact disc vinil. Acum procentul s-a inversat. Nici măcar 10% din veniturile noastre nu mai vin din această categorie de exploatare. Exploatarea digitală este foarte dinamică, ne adaptăm. Ne sperie contextul general, dar nu cred că frica are legătură cu industria și cu businessul noastru. Noi o să facem față schimbării. Nu pot spune că suntem relaxați, e greu să anticipăm ce ne așteaptă.

Cum se reinventează industria din care faceți parte?

Bogdan Maxim: Eu cred că evenimentele vor reveni, pentru că sunt parte din viața noastră. Nu cred neapărat în evenimentele mici. Trebuie să avem răbdare, să înțelegem contextul general și să ne bucurăm de evenimentele mari care dau trăirea de care ne aducem aminte cu bucurie. Nu cred că industria noastră se va schimba fundamental, radical. Creatorii de content au un mediu propice creației. În toamnă sau spre iarnă, când lucrurile vor fi așezate, vor fi multe creații noi. Vom reveni la aceste evenimente care sunt măsura rezultatului creativ

Trei lucruri grele din ultimele trei luni?

Bogdan Maxim: Aici ai putea să mă încurci. Chiar dacă mediul de business pare relaxat pentru că nu a fost efervescent, asta nu înseamnă că am stat. M-a speriat faptul că eram aproape singur la birou. În fiecare zi. Puțini colegi. Atmosfera de pe stradă, care mă sperie oarecum. Uitându-mă pe geam, vedeam trecând o mașină la câteva minute. Greu fără prieteni. Trăirea asta cu frică e o noutate cu care nu m-am obiștuit încă

Trei lucruri bune învățate?

Bogdan Maxim: Am învățat să fim mai civilizați, mai buni. Să vezi cum stăm în ordine. Am învățat să schimbăm. Telemunca, adaptarea în condiții inedite. Cel mai bun lucru – rezistăm

Cum ați caracteriza măsurile guvernului. Au folosit?

Bogdan Maxim: Au folosit. Am avut un centru de profit în care partea de vânzări fizice – lucrăm cu echipe mobile, ne-am oprit. Am avut o secție mică de producție pe care a trebuit să o oprim. Producem discuri optice. Am fost ajutați cu remunerația colegilor noștri care lucrau în aceste departamente. A fost de ajutor. Faptul că acum primim o parte din salariul lor pe o perioada limitată de timp e un lucru bun. Ne-am bucurat de susținere. Mai sunt și excepții. Zilele trecute comentam cu colegii mei. Noi funcționam la Tehnopolis cu o secție de producție. Am fost închiși pe perioada restricțiilor. Însă nu am reușit să convingem administrația de acolo să ne susțină într-un fel. Au făcut câteva reguli. Ar fi trebuit ca noi în anumite luni să avem venituri mai mici decât media pe ianuarie, februarie. Nu se potrivește pe modelul de business. La noi există sezonalitate în venituri. La noi se încasează trimestrial, exact în martie. Nu poți să compari cu ianuarie, februarie. Măsurile luate au fost bune. Dacă s-ar fi gândit să scutească angajatorii de toate impozitele pe salarii ar fi fost un câștig. În situația actuală, guvernul a scos din buzunar întreg salariul, angajatorul a pierdut pentru că nu a avut aportul angajatului aproape. Mulți angajatori și-ar fi ținut angajații în condițiile în care nu ar fi plătit impozite. Știm că, calculând grosier, dintr-un salariu X ceea ce angajatorul datorează e încă o data X. Cheltuiala angajatorului e 2X. Angajatorul și-ar fi asumat X, guvernul și-ar fi asumat o cheltuială mai mică. Motoarele societății noastre ar fi funcționat. Așa, s-au oprit.

Cum caracterizează Bogdan Maxim telemunca? Și ce mesaj are pentru tinerii care vor să își deschidă acum o afacere?

Ascultă integral interviul

Sursa foto: Business Magazine